Weblap és a színek

2019-01-16

A színek a mindennapi életünk részei, segítenek a megkülönböztetésben, saját magunk kifejezésében, képesek akár a hangulatunkat, döntéseinket is befolyásolni. Mindenhol színek vesznek körül bennünket, és hatnak ránk. Kommunikációs erejüket a marketing roppant tudatosan használja. A színek legtöbbször nem is a tudatos énünkhöz szólnak, hanem a tudatalattinkhoz, megmozgatva ott olyan rezgéseket, amelyeket nem is gondolnánk.

A honlapkészítés során különösen kell ügyelni a színek egymással való használatára. A rosszul megválasztott háttér és betűszín ugyanis olvashatatlanságot eredményez, amit a monitor fénye, vibrálása csak felerősít, és a honlap látogatója máris kattint tovább.
A jól megválasztott színek azonban felhívják a figyelmet arra, amit szeretnél elmondani, érdekessé tesznek, megkülönböztetnek a többiektől, elmondhatsz velük egy történetet és kommunikálhatsz is.

 

A színek tehát képesek üzenetet közvetíteni és/vagy módosítani azt, és képesek érzelmek kifejezésére is. Éppen ezért elengedhetetlen a helyes szín megválasztása egy weblap során. Ha nem tudjuk eldönteni melyik színt is válasszuk, írjunk fel néhány a weblapra jellemző szót, amely majd megadja melyik színt lenne érdemes alkalmazni. A színekhez és jelentésükhöz adunk némi segítséget:

 

Az egyik legtöbb kifejezéssel rendelkező szín a PIROS, amely minden más szín előtt képes magára vonni a figyelmet, tehát remekül irányíthatjuk vele az olvasók tekintetét. Persze arról se feledkezzünk meg, hogy ez a szín szeretetet, szenvedélyt, energiát sugároz. Nagyon fontos azonban, hogy melyik árnyalatát választjuk, a kifejezett rikító piros ugyanis elrettentő is tud lenni, míg halványabb változata kifejezetten finom, nőies benyomást kelt.
A piros tehát tökéletes a figyelem felkeltésére, bizonyos részek kiemelésére.

 

A másik ilyen  megosztó szín a FEKETE, amely sokaknak eleganciát, energiát, kifinomultságot sugall, míg másoknak depressziót, megbízhatatlanságot. A fekete háttérrel azonban érdemes vigyázni, a fehérrel ellentétben ugyanis ezen minden kisebbnek tűnhet, és az ehhez felhasználható színek palettája is igen csekély lesz. Kiemelésre azonban ez is jól alkalmazható elsősorban a fejlécnél, a láblécnél, a navigációnál és a kommenteknél.

 

Egyre kedveltebb szín a KÉK, amelynek számos árnyalat felhasználható egy egy weblap megtervezésénél, emellett nyugalmat, megbízhatóságot, nyitottságot sugall. A kék szín megnyugtatja a szemet, éppen ezért az olvasók szívesebben nézik hosszabb időn keresztül is.

 

Ezeken kívül természetesen számos szín közül választhatunk, ezeket gyűjtöttük egy csokorba jelentésükkel együtt:

  • Sárga – jókedv, nyár, tettrekészség, felszabadultság, negatív megközelítésben az irigység színe
     
  • Zöld – természetesség, megnyugvás, remény, termékenység, negatív megközelítésben a féltékenység színe
     
  • Bordó – elegancia, drágaság
     
  • Barna – férfiasság, stabilitás, a föld színe
     
  • Narancs – büszkeség, önérzetesség, segítőkészség, ambíció, kreativitás, életerő
     
  • Lila – lelkiség, szellem, királyi, misztikus
     
  • Fehér – tisztaság, szűziesség, béke, teljes egyensúly, semlegesség


Vannak azonban olyan színek, amelyeket az esztétikusság érdekében érdemes elkerülnünk, ilyenek például a neon színek, a tiszta fekete, a világos színen alkalmazott világos betűk.

 

Íme néhány jó tanács a színek kiválasztásához:

  1. haszáljunk úgynevezett webbiztos színeket , ami a lehetséges árnyalatok számát csökkenti
  2. az arany és az ezüst csillogása csak a fotón jön ki igazán jól, egyetlen szín használatával okkert vagy szürkét fog látni a felhasználó, ugyanis a csillogás az agyunkban áll össze
  3. az élénk színekkel remekül tudjuk a felhasználók tekintetét vezetni
  4. kerüljük a rövid színtrendeket
  5. igyekezzünk olyan színeket választani amelyek kiváltják az általunk elvárt érzelmeket a felhasználókból
  6. néha a kevesebb több. érdemes 3 színnel dolgoznunk, egy a háttérnek, egy a szövegnek és egy a grafikának (ennek elosztása 60%-30%-10% legyen)

 

 

 

Vissza

Gerillamarketing a gyakorlatban

2024. 05. 03.
Lehet egy váratlan utcai kampány, egy humoros vagy meghökkentő reklámvideó, vagy akár egy interaktív esemény, amely az embereket bevonja és meglepi. A gerillamarketing célja az, hogy az…
Bővebben

Gerillamarketing: eszközöktől a gyakorlatig

2024. 05. 02.
A gerillamarketing olyan szokatlan és kreatív marketingstratégia, amelynek célja, hogy minimális erőforrásokkal maximális eredményeket érjen el. Mindez „Out of the Box” ez a…
Bővebben

“A lényeg, hogy a felhasználó azt érezze, hogy a weboldalon tényleg örömmel várjuk, teljeskörűen informáljuk.”

2024. 05. 02.
A Danone csapata az "Az Év Honlapja" pályázaton, Rendezvény kategóriában, Az Év Honlapja díjat zsebelte be. A nevezéssel nem csupán a kihívások izgalmát keresték,&nb…
Bővebben
További hírek