A UX és a UI

2019-08-13

Már évek óta velünk él a user experience design kifejezés, bár sokkal inkább a rövidítésével találkozunk, a UX designnal. Elmondjuk, miről is van szó, mi a UX és a UI jelentése, mi a különbség közöttük, és bemutatjuk, hogyan érdemes nekifutni a felhasználói élmény tervezésének.

Mi az a UX, és miben különbözik a UI-től?

Kezdjük azzal, hogy a UX, a user experience design rövidítése, magyarul a felhasználói élmény megtervezését jelenti. A UI ezzel szemben a user interface designt takarja, és esetében a felhasználói felület vizuális megjelenítéséről van szó. Egy-egy termék vagy akár weboldal létrehozásánál mindkettőre szükség van. A UI-t elsőre könnyebb megérteni, hiszen közelebb áll a gyakran használt webdesign kifejezéshez, azaz nagyjából a grafikai munkát takarja, míg a UX designer mér, tesztel, elemez, adatokkal dolgozik.

Egy másik hasonlat szerint a UI a UX nélkül olyan, mint amikor egy festő mindenféle elképzelés nélkül vet a vászonra különféle színeket. Ugyanakkor a UX UI nélkül csak a vázát jelenti egy szobornak, melynek egyáltalán nincsenek kidolgozva a részletei és felszíne. A jó termékélmény tehát mindig a UX-szel kezdődik, és a UI követi. A termék vagy weboldal sikeréhez mindkettőre szükség van.

UX a gyakorlatban

A UX elterjedése leginkább annak köszönhető, hogy az elmúlt egy-két évtizedben egyre összetettebb termékek születtek, és fejlesztőik rájöttek, hogy kifizetődő számukra, ha könnyebbé teszik a használatukat. A UX a jelenlegi gyakorlatban egy cég és termékének felhasználói élményét építi fel, azt elemzi és optimalizálja. Ebbe a munkába beletartozik 

  • a versenytársak és az ügyfelek elemzése, 
  • a termék felépítése, 
  • a tartalmi fejlesztés 
  • része a drótváz és a prototípus elkészítése, 
  • a tesztelés, a fejlesztés megtervezése,
  • a fejlesztők és a UI designerek munkájának összehangolása, 
  • a célok követése, 
  • az elemzések.

Tehát a UX egész egyszerűen azon feladatok összessége, melyek egy termék hatékony és élvezetes használatának megteremtésére irányulnak.

Mielőtt a mai felkapott fogalommá vált volna a UX, valóban azt jelentette, amit a szó kifejez: a felhasználó tapasztalásait, azaz élményét. Vagyis, hogy létezik a felhasználó, és ő tapasztalt valamit egy termék használata közben. A megértést alapvetően az bonyolítja, hogy az “élményt” nem lehet közvetlenül megtervezni, mint egy felületet. Az élmény csak eredménye annak, hogy a felhasználói interakcióba lép egy termékkel vagy szolgáltatással. És az élmény a felhasználón belül keletkezik. A designernek lehet befolyása a termék használhatóságára, vizuális megjelenésére, arra ugyanakkor már nem, hogy mit érezzen a felhasználó a használat előtt és az után.
A tervezők ezért mindössze reménykedni tudnak egy termék elkészítése után, hogy az olyan reakciót vált ki a felhasználóban, amit ők szerettek volna elérni. Közvetlenül azonban ezt a belső élményt nem tudják tervezni, mert a tapasztalás szubjektív. A tervezőknek befolyása elsősorban a használhatóságra van, azt tudják optimalizálni.

UX és usability 

A gyakorlatban általában a UX fogalma a használhatósághoz (usability), a könnyű használathoz kapcsolódik. Ez azonban inkább a szándékot jelzi, vagyis hogy szeretnénk, ha könnyen használható lenne a termékünk. A felhasználói élmény ezzel szemben bármilyen élmény lehet: boldogság, hála vagy épp szomorúság érzése. Sokan keverik is a kettőt, azaz a UX-et és a usabilityt. Akkor is UX-tesztekről beszélnek, amikor egyszerűen a használhatóságot tesztelik. Ebben közrejátszik persze az is, hogy a UX mára nagyon felkapott lett, és ott is felhasználói élményt emlegetnek, ahol teljesen felesleges, pusztán jól hangzik. A UX design azonban egy sokkal szélesebb terület, mint a usability. Ha csak a usabilityt értjük alatt, akkor leértékeljük a UX-et. Hiszen a használhatóságnál arra figyelünk, hogy a termék használata hatékony, eredményes és kielégítő legyen a felhasználó számára meghatározott célok elérése érdekében. A usability arra a feladatra összpontosít, amit egy adott szituáció során a felhasználó végrehajt.

Egy termék (például egy weboldal) könnyű használatához szükség van arra, hogy 

  • a felhasználó magyarázat nélkül, könnyen megértse a termék használatát. Ez a tanulhatóság. 
  • Hatékony legyen a termék használata a felhasználó számára.
  • Megjegyezhetők legyenek a termék funkciói egy későbbi használat érdekében. Ne kelljen minden egyes alkalommal újratanulnia a rendszer működését. 
  • Lehetőleg ne tudjon hibázni a felhasználó a használat során.
  • Végül pedig legyen elégedett a termék használatával, kényelmesen tudja azt használni, ne okozzon számára meglepetéseket.

Végül néhány fontos dolog, amit meg kell érteni a UX kapcsán

  • A felhasználói élmény nem maga a termék, hanem a termékkel kapcsolatos interakciók eredményeként létrejövő tapasztalás. 
  • Nem csak maga a termék befolyásolja a felhasználói élményt, hanem a felhasználó belső állapota: várakozásai, szükségletei, motivációja, előítéletei, hangulata, stb. (Miként lehet például egy jó élményt kialakítani egy jégkrémnél, ha az adott felhasználó utálja a jégkrémet?)
  • Az élmény nagyon gyakran nem csak egyetlen, különálló élmény, hanem élmények összességéből áll össze. Erre épít például az Apple az Apple Store-okkal, ahová betér a felhasználói, amikor meg akar venni egy terméket. Hiszen megértették, hogy az élmény része már az is, ahogy a felhasználó kinyitja az üzlet ajtaját.
 
Forrás: http://blog.webshark.hu
Vissza

Gerillamarketing a gyakorlatban

2024. 05. 03.
Lehet egy váratlan utcai kampány, egy humoros vagy meghökkentő reklámvideó, vagy akár egy interaktív esemény, amely az embereket bevonja és meglepi. A gerillamarketing célja az, hogy az…
Bővebben

Gerillamarketing: eszközöktől a gyakorlatig

2024. 05. 02.
A gerillamarketing olyan szokatlan és kreatív marketingstratégia, amelynek célja, hogy minimális erőforrásokkal maximális eredményeket érjen el. Mindez „Out of the Box” ez a…
Bővebben

“A lényeg, hogy a felhasználó azt érezze, hogy a weboldalon tényleg örömmel várjuk, teljeskörűen informáljuk.”

2024. 05. 02.
A Danone csapata az "Az Év Honlapja" pályázaton, Rendezvény kategóriában, Az Év Honlapja díjat zsebelte be. A nevezéssel nem csupán a kihívások izgalmát keresték,&nb…
Bővebben
További hírek