Harmónia a weblapon

2019-02-11

A harmónia nem más, mint az összetevők egyensúlyának összessége. Mikor látunk valamit, ami tetszetős számunkra és azt gondoljuk milyen jól néz ki, akkor tulajdonképpen a számunkra tetszetős harmóniát, tökéletességet látjuk meg. Ez igaz mindenre, egy tárgyra, egy festményre, egy épületre, egy fotóra vagy akár egy weboldalra is.

Azt, hogy mi az egyensúly, mindenki tudja, azonban a vizuális egyensúly már érdekesebb dolog.

Szimmetrikus egyensúly

A szimmetria az egyik legalapvetőbb egyensúly. Ha azt szeretnéd, hogy a weboldalad hívogató, kiegyensúlyozott és elegáns legyen, akkor szimmetrikusra kell megtervezni. Ez a hatás könnyen megvalósítható azáltal, ha hasonló elemeket teszünk a középső tengely mindkét oldalára. Ez vonatkozik képekre, szöveges tartalomra, azok kombinációjára. Azaz például a fotó maga is szimmetrikusan kiegyensúlyozott, illetve a középtengely mindkét oldalán hasonló elemek foglalnak helyet.

Aszimmetrikus egyensúly

Az aszimmetria is az egyensúly egy formája. Azzal is figyelmet tudunk megragadni, ha valamit aszimmetrikusan helyezünk el, ezzel is kiemelve azt a térből.  Az egyik leggyakoribb megjelenési módja, hogy a weboldalak hatalmas háttér fotóinak tárgya a középtengelytől elcsúsztatva jelenik meg egyik, vagy másik irányban. Ezt kapcsolatba hozhatjuk az úgynevezett aranymetszettel is, ami a fotózásban, de a grafikai tervezéselméletben is ismert fogalom. 

Aranymetszés (aranyarány): egy olyan arányosság, ami a természetben és művészetben is gyakran megjelenik, természetes egyensúlyt teremtve a szimmetria és az aszimmetria között.

Középpontosan szimmetrikus

Az elemek egy középpont köré csoportosulnak, ami lehet kör alakú, de lehet egy szabályos négyzet, vagy hatszög is. Az ilyen elrendezés a tökéletességet tükrözi, annak ellenére, hogy a természetben a hasonló felépítésű formák csak látszólag tökéletesek. Gyakran alkalmazzuk, ha a téma a nyugalmat, a figyelmet, a természetességet vagy a szépséget szeretné kifejezni. 

Színek egyensúlya

A színek használatáról itt olvashattatok. A színek harmóniája alapvetően határozza meg az oldal stílusát, vagy akár a célközönséget is. Nem mindegy, hogy élénk vagy pasztell színeket használunk például egy óvoda vagy egy elegáns szépségszalon oldalánál.

Használjunk inkább kevés színt, hogy vizuálisan vonzó maradjon. A túl sok szín káoszként hat, nehezen átlátható és zavaró. Kivételes esetekben több színt is használhatunk, de minden esetben ügyeljünk arra, hogy a használt színek harmonizáljanak és a tónusuk passzoljon.

 

Amikor eléred azt a pontot, hogy minden éppen olyan mértékben van jelen – akár egy weboldalon -, amennyire szükséges, akkor létrejön az egyensúly, harmónia alakul ki a designban. Egyensúlyra van szükség ahhoz, hogy a felhasználók azokkal a weboldal-elemek vizsgálatával töltsék az idejüket, amelyeket szeretnél megmutatni nekik. Az egyensúly segít fenntartani a látogatók számára a koncentrációt, így könnyebben befogadják az információkat a weboldaladról.

 

Vissza

Gerillamarketing a gyakorlatban

2024. 05. 03.
Lehet egy váratlan utcai kampány, egy humoros vagy meghökkentő reklámvideó, vagy akár egy interaktív esemény, amely az embereket bevonja és meglepi. A gerillamarketing célja az, hogy az…
Bővebben

Gerillamarketing: eszközöktől a gyakorlatig

2024. 05. 02.
A gerillamarketing olyan szokatlan és kreatív marketingstratégia, amelynek célja, hogy minimális erőforrásokkal maximális eredményeket érjen el. Mindez „Out of the Box” ez a…
Bővebben

“A lényeg, hogy a felhasználó azt érezze, hogy a weboldalon tényleg örömmel várjuk, teljeskörűen informáljuk.”

2024. 05. 02.
A Danone csapata az "Az Év Honlapja" pályázaton, Rendezvény kategóriában, Az Év Honlapja díjat zsebelte be. A nevezéssel nem csupán a kihívások izgalmát keresték,&nb…
Bővebben
További hírek