Weblap és a színek

2019-01-16

A színek a mindennapi életünk részei, segítenek a megkülönböztetésben, saját magunk kifejezésében, képesek akár a hangulatunkat, döntéseinket is befolyásolni. Mindenhol színek vesznek körül bennünket, és hatnak ránk. Kommunikációs erejüket a marketing roppant tudatosan használja. A színek legtöbbször nem is a tudatos énünkhöz szólnak, hanem a tudatalattinkhoz, megmozgatva ott olyan rezgéseket, amelyeket nem is gondolnánk.

A honlapkészítés során különösen kell ügyelni a színek egymással való használatára. A rosszul megválasztott háttér és betűszín ugyanis olvashatatlanságot eredményez, amit a monitor fénye, vibrálása csak felerősít, és a honlap látogatója máris kattint tovább.
A jól megválasztott színek azonban felhívják a figyelmet arra, amit szeretnél elmondani, érdekessé tesznek, megkülönböztetnek a többiektől, elmondhatsz velük egy történetet és kommunikálhatsz is.

 

A színek tehát képesek üzenetet közvetíteni és/vagy módosítani azt, és képesek érzelmek kifejezésére is. Éppen ezért elengedhetetlen a helyes szín megválasztása egy weblap során. Ha nem tudjuk eldönteni melyik színt is válasszuk, írjunk fel néhány a weblapra jellemző szót, amely majd megadja melyik színt lenne érdemes alkalmazni. A színekhez és jelentésükhöz adunk némi segítséget:

 

Az egyik legtöbb kifejezéssel rendelkező szín a PIROS, amely minden más szín előtt képes magára vonni a figyelmet, tehát remekül irányíthatjuk vele az olvasók tekintetét. Persze arról se feledkezzünk meg, hogy ez a szín szeretetet, szenvedélyt, energiát sugároz. Nagyon fontos azonban, hogy melyik árnyalatát választjuk, a kifejezett rikító piros ugyanis elrettentő is tud lenni, míg halványabb változata kifejezetten finom, nőies benyomást kelt.
A piros tehát tökéletes a figyelem felkeltésére, bizonyos részek kiemelésére.

 

A másik ilyen  megosztó szín a FEKETE, amely sokaknak eleganciát, energiát, kifinomultságot sugall, míg másoknak depressziót, megbízhatatlanságot. A fekete háttérrel azonban érdemes vigyázni, a fehérrel ellentétben ugyanis ezen minden kisebbnek tűnhet, és az ehhez felhasználható színek palettája is igen csekély lesz. Kiemelésre azonban ez is jól alkalmazható elsősorban a fejlécnél, a láblécnél, a navigációnál és a kommenteknél.

 

Egyre kedveltebb szín a KÉK, amelynek számos árnyalat felhasználható egy egy weblap megtervezésénél, emellett nyugalmat, megbízhatóságot, nyitottságot sugall. A kék szín megnyugtatja a szemet, éppen ezért az olvasók szívesebben nézik hosszabb időn keresztül is.

 

Ezeken kívül természetesen számos szín közül választhatunk, ezeket gyűjtöttük egy csokorba jelentésükkel együtt:

  • Sárga – jókedv, nyár, tettrekészség, felszabadultság, negatív megközelítésben az irigység színe
     
  • Zöld – természetesség, megnyugvás, remény, termékenység, negatív megközelítésben a féltékenység színe
     
  • Bordó – elegancia, drágaság
     
  • Barna – férfiasság, stabilitás, a föld színe
     
  • Narancs – büszkeség, önérzetesség, segítőkészség, ambíció, kreativitás, életerő
     
  • Lila – lelkiség, szellem, királyi, misztikus
     
  • Fehér – tisztaság, szűziesség, béke, teljes egyensúly, semlegesség


Vannak azonban olyan színek, amelyeket az esztétikusság érdekében érdemes elkerülnünk, ilyenek például a neon színek, a tiszta fekete, a világos színen alkalmazott világos betűk.

 

Íme néhány jó tanács a színek kiválasztásához:

  1. haszáljunk úgynevezett webbiztos színeket , ami a lehetséges árnyalatok számát csökkenti
  2. az arany és az ezüst csillogása csak a fotón jön ki igazán jól, egyetlen szín használatával okkert vagy szürkét fog látni a felhasználó, ugyanis a csillogás az agyunkban áll össze
  3. az élénk színekkel remekül tudjuk a felhasználók tekintetét vezetni
  4. kerüljük a rövid színtrendeket
  5. igyekezzünk olyan színeket választani amelyek kiváltják az általunk elvárt érzelmeket a felhasználókból
  6. néha a kevesebb több. érdemes 3 színnel dolgoznunk, egy a háttérnek, egy a szövegnek és egy a grafikának (ennek elosztása 60%-30%-10% legyen)

 

 

 

Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek