Mitől lesz egy weboldal mobilbarát?

2020-09-02
Szeretne hallani valami egészen érdekeset? A Központi Statisztikai Hivatal szerint Magyarországon az internetezők több mint 65 %-a inkább a mobiltelefonján böngészik az asztali számítógépe helyett.
Az emberek átlagos médiafogyasztása már eléri a napi 7 órát, amiből körülbelül 2 órát a mobiltelefonhasználat tesz ki, meghaladva a napi számítógép- és televízióhasználatot.
Okostelefonjaink egyik legnagyobb előnye, hogy állandóan velünk vannak használatra készen, ami a számítógépekről és még a laptopokról sem mondható el teljes mértékben. Ennek köszönhető az, hogy egyéb tevékenységeink közben is hajlamosak vagyunk gyakran a telefonunkat ellenőrizni, nyomkodni, azaz a figyelmünket folyamatosan megosztjuk telefonunk és egyéb teendőink között.
Gyakran már tévénézés mellett is megjelenik okostelefonunk második képernyőként, s ez a tévében hirdetőknek, reklámszakembereknek is feladja a leckét.

Mi a hátránya a hagyományos, asztali számítógépre tervezett weboldalaknak?

Habár az okostelefonokon az összes weboldalt be lehet tölteni, amit a számítógépeken is, a felhasználók legnagyobb része mégsem hajlandó nem mobilbarát weboldalakat megnyitni a telefonján, hiszen ezek kijelzőfelületei sokkal kisebb méretűek a hagyományos asztali számítógépek és laptopok képernyőinél. Így a számítógépre tervezett weblap nem fér el rajtuk, és csak körülményesen, jobbra-balra csúsztatgatásokkal, nagyítással-kicsinyítéssel lehet kezelni, elolvasni a teljes oldalt.

Ez a probléma nem áll fenn a mobiltelefonra fejlesztett weboldalak esetében, viszont sokan azt is elvárják, hogy a megkezdett mobilos keresést laptopon is tudják folytatni, így a legoptimálisabb megoldást a mobilbarát designnal kialakított weboldalak nyújtják.

Mi az a mobilbarát weboldal?

A mobilbarát weboldal lényege az azonnali és gyors információszerzés támogatása, tehát fontos, hogy a tartalom igazodik a képernyő méretéhez, így nincs szükség oldalirányú mozgatásokra és nagyításokra, a teljes tartalom olvasható lefelé és felfelé görgetéssel.

A mobilbarát honlap létrehozásának egyik kivitelezése a reszponzív designnal történik, ez képes a képernyők felbontásához igazodni, és alkalmazkodik az egyes eszközök kijelzőihez, amelyekről megnyitják a weboldalt. A reszponzív design kétségtelen előnye, hogy a Google is ezt támogatja leginkább, így SEO keresésoptimalizálási előnyt is jelent, vagyis előrébb fog sorolódni a Google keresések során.

Az Év Honlapja digitális pályázatunkban is nagy hangsúlyt fektetünk a reszponzivitás meglétére, ez az elbírálás fő szempontjai között is helyet, és ezt idén már a pályázatba beépített robotok is vizsgálják.

Van azonban más mód is az okostelefonbarát megjelenés elérésére: az adaptív design, ami az előre beállított képernyőfelbontásokhoz igazodik, tehát létezik külön oldal az asztali monitorra, a tabletre, a mobiltelefonokra de akár még a TV-re is, ezáltal nagyobb testreszabhatóságot tesz lehetővé.

A kettőt kombinációját is létrehozhatjuk reszponzív dizájnalapban elhelyezett adaptív elemekkel. Ez a megoldás akkor ajánlott, ha oldalunkon sok nagy kép és videó található, így szükségünk van az adaptív dizájn gyors betöltési sebességére, hogy weboldalunkat élvezhetőbbé tehessük.

A reszponzív design tehát tartalomközpontú, míg az adaptív design fókuszában inkább az eszköz áll.
Nincs jó vagy rossz megoldás, bármelyiket is választjuk, döntésünket a weblapunk jellegére és céljára érdemes alapoznunk.

A te weboldalad mobilbarát?

Ha ki szeretnénk deríteni, hogy a weblap, amivel rendelkezünk mobilbarát- e, használatba vehetjük a Google mobilbarát tesztjét. Elegendő a honlapunk URL-címét beillesztenünk és pár másodperc alatt meg is kapjuk az eredményt, hogy a Google mobilbarátnak tartja-e a honlapunkat vagy sem.

Vagy van egy még egyszerűbb megoldás is arra, hogy weblapunk reszponzivitását felmérjük: kezdjük el lekicsinyíteni a böngészőnk méretét a számítógépen. Amennyiben a weboldal megjelenése nem változik, akkor az oldal nem reszponzív, hiszen nem reagál a képernyőfelület átméretezésére. Ettől persze lehet még adaptív a weboldal, ami ugyanúgy mobilbarát megoldás, de ezt ezzel a módszerrel nem tudjuk kideríteni.

Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldalad mobilbarát, vagy szeretnéd azzá fejleszteni és megversenyeztetni más oldalakkal, jelentkezz Az Év Honlapja 2020 pályázatra!

Vissza

Gerillamarketing a gyakorlatban

2024. 05. 03.
Lehet egy váratlan utcai kampány, egy humoros vagy meghökkentő reklámvideó, vagy akár egy interaktív esemény, amely az embereket bevonja és meglepi. A gerillamarketing célja az, hogy az…
Bővebben

Gerillamarketing: eszközöktől a gyakorlatig

2024. 05. 02.
A gerillamarketing olyan szokatlan és kreatív marketingstratégia, amelynek célja, hogy minimális erőforrásokkal maximális eredményeket érjen el. Mindez „Out of the Box” ez a…
Bővebben

“A lényeg, hogy a felhasználó azt érezze, hogy a weboldalon tényleg örömmel várjuk, teljeskörűen informáljuk.”

2024. 05. 02.
A Danone csapata az "Az Év Honlapja" pályázaton, Rendezvény kategóriában, Az Év Honlapja díjat zsebelte be. A nevezéssel nem csupán a kihívások izgalmát keresték,&nb…
Bővebben
További hírek