Hogyan legyen felhasználó-központú a weboldalad?

2019-04-15

A felhasználó-központú design egy olyan kifejezés, melyet a termékgyártók használnak az emberek számára történő tervezés folyamatának leírására. A felhasználó-központú design olyan megoldásokat keres a problémákra, melyekben a folyamat minden lépését emberi szemszögből is vizsgálják. 

A felhasználó-központú design alapelvei:

1. Összpontosítsunk az emberekre -  Bármit is tervezel, mindig azokra az emberekre gondolj, akik használni fogják a terméked, például a weboldalad. Ezek a személyek nem absztrakt felhasználók, hanem valódi emberek, akik kapcsolatba lépnek vele. Tartsd észben, hogy a terméked csak egy eszköz, amivel segíteni tudod őket a céljaik elérésében. Az azonosítás folyamata egy egyszerű kérdéssel kezdődik: kinek készítem ezt? Hacsak nem saját magadnak készítesz egy terméket, a gondolkodást a közönségeddel kell kezdened: Ki fogja használni ezt a terméket? Milyen környezetben (idő, hely, eszköz, stb.)? Miután meghatároztad a célszemélyeket, ki kell alakítanod a felhasználói utakat. 

2. Tárjuk fel az igazi problémát - Nem minden problémát érdemes megoldani. Don Norman szerint a problémáknak két típusa létezik: az alapvető problémák és a problémák tünetei. Ő úgy véli, hogy az alapvető problémákat kell először megoldani, mert ezzel megoldható minden más probléma. Természetesen az alapvető problémák kutatások segítségével történő feltárása időt vesz igénybe, és a termékfejlesztés gyakran úgy érzi, nincs erre elég ideje. Nem számít azonban, hogy mennyit időt vesz igénybe, a lényegi problémák azonosítása egy szükséges lépés a designfolyamat során. Ha a designer átugorja ezt a részt, az olyan helyzethez vezethet, hogy a rossz problémákra keres megoldásokat. A problémameghatározásra gondolj úgy, mint egy befektetésre: minél alaposabban végzed el a kutatást, annál több időt és energiát spórolsz meg a továbbiakban.

3. Gondolkodjunk teljes rendszerben - Ne csak a felhasználói út egyetlen szakaszára (a közvetlen élményre) összpontosíts, miközben elfeledkezel a többi részéről. A közvetlen élmény javítása nem egyenlő ugyanis a jó felhasználói élmény egészével. Mindig lásd a teljes képet: mit akarsz elérni az élménnyel, mi az a végeredmény, ami fontos számodra. Képzelj el egy kereskedelmi alkalmazást, melynél a termék megvásárlásáig vezető felhasználói folyamat valóban áramvonalasra van tervezve. De amint a vásárló elér az ügyfélszolgálathoz (például azért, mert szeretne visszaküldeni egy nemrég megvásárolt terméket), lassúvá válik a kommunikáció. Ilyenkor nem számít, hogy mennyire volt kiváló a termék megvásárlásának élménye, a teljes felhasználói élmény nem lesz igazán jó.

4. Teszteljük a design döntéseket - Nem számít, hogy mennyi időt töltöttél el a design megtervezésével, mindig tesztelned kell azt valós személyekkel. A tesztek során érkező visszajelzések segítenek megérteni, hogy a design mely részén kell javításokat eszközölnöd. Nem helyettesítheted a valós felhasználókat az ismerősökkel vagy a kollégákkal, mert egy ilyen teszt nem lenne reprezentatív. A designerek, a fejlesztők, sőt még az UX-kutatók is az úgynevezett hamis-konszenzus hatástól szenvednek: az emberek hajlamosak feltételezni azt, hogy a többiek is osztják az elképzeléseiket, és hasonlóan viselkednek egy adott helyzetben. Más szavakkal, a termékek létrehozói azt feltételezik, hogy azok az emberek, akik használják majd a terméket, olyanok, mint ők. 

/a cikk a webshark cikke alapján készült/

Vissza

Hajlamtól a realitásig, avagy hogyan induljunk el internetes megjelenésünk kialakításában

2025. 09. 16.
Egy cég sikerességét nagy mértékben meghatározza marketingkommunikációja, vagyis annak meghatározása és tervezése, hogy célcsoportunkat milyen módon szeretnénk megszólítani. Fontos lépé…
Bővebben

Pályázatunk ’AI alapú marketing megoldások’ kategóriája idén is várja a jelentkezőket!

2025. 09. 12.
Az AI technológia az utóbbi években a soha meg nem álló digitális fejlődés egyik legfőbb képviselőjévé vált. Sok szakirányban használata erősen ajánlott annak érdekében, hogy a vállalko…
Bővebben

Digitális élménytervezés a jövő honlapjain – a felhasználói élmény, mint a weboldalak új mércéje

2025. 09. 11.
A mai weboldalak már jóval túlmutatnak az információközlés és a termékbemutatás hagyományos szerepén. Az új generációs honlapok elsődleges célja, hogy élményt nyújtsanak a látogató…
Bővebben
További hírek