A UX és a UI

2019-08-13

Már évek óta velünk él a user experience design kifejezés, bár sokkal inkább a rövidítésével találkozunk, a UX designnal. Elmondjuk, miről is van szó, mi a UX és a UI jelentése, mi a különbség közöttük, és bemutatjuk, hogyan érdemes nekifutni a felhasználói élmény tervezésének.

Mi az a UX, és miben különbözik a UI-től?

Kezdjük azzal, hogy a UX, a user experience design rövidítése, magyarul a felhasználói élmény megtervezését jelenti. A UI ezzel szemben a user interface designt takarja, és esetében a felhasználói felület vizuális megjelenítéséről van szó. Egy-egy termék vagy akár weboldal létrehozásánál mindkettőre szükség van. A UI-t elsőre könnyebb megérteni, hiszen közelebb áll a gyakran használt webdesign kifejezéshez, azaz nagyjából a grafikai munkát takarja, míg a UX designer mér, tesztel, elemez, adatokkal dolgozik.

Egy másik hasonlat szerint a UI a UX nélkül olyan, mint amikor egy festő mindenféle elképzelés nélkül vet a vászonra különféle színeket. Ugyanakkor a UX UI nélkül csak a vázát jelenti egy szobornak, melynek egyáltalán nincsenek kidolgozva a részletei és felszíne. A jó termékélmény tehát mindig a UX-szel kezdődik, és a UI követi. A termék vagy weboldal sikeréhez mindkettőre szükség van.

UX a gyakorlatban

A UX elterjedése leginkább annak köszönhető, hogy az elmúlt egy-két évtizedben egyre összetettebb termékek születtek, és fejlesztőik rájöttek, hogy kifizetődő számukra, ha könnyebbé teszik a használatukat. A UX a jelenlegi gyakorlatban egy cég és termékének felhasználói élményét építi fel, azt elemzi és optimalizálja. Ebbe a munkába beletartozik 

  • a versenytársak és az ügyfelek elemzése, 
  • a termék felépítése, 
  • a tartalmi fejlesztés 
  • része a drótváz és a prototípus elkészítése, 
  • a tesztelés, a fejlesztés megtervezése,
  • a fejlesztők és a UI designerek munkájának összehangolása, 
  • a célok követése, 
  • az elemzések.

Tehát a UX egész egyszerűen azon feladatok összessége, melyek egy termék hatékony és élvezetes használatának megteremtésére irányulnak.

Mielőtt a mai felkapott fogalommá vált volna a UX, valóban azt jelentette, amit a szó kifejez: a felhasználó tapasztalásait, azaz élményét. Vagyis, hogy létezik a felhasználó, és ő tapasztalt valamit egy termék használata közben. A megértést alapvetően az bonyolítja, hogy az “élményt” nem lehet közvetlenül megtervezni, mint egy felületet. Az élmény csak eredménye annak, hogy a felhasználói interakcióba lép egy termékkel vagy szolgáltatással. És az élmény a felhasználón belül keletkezik. A designernek lehet befolyása a termék használhatóságára, vizuális megjelenésére, arra ugyanakkor már nem, hogy mit érezzen a felhasználó a használat előtt és az után.
A tervezők ezért mindössze reménykedni tudnak egy termék elkészítése után, hogy az olyan reakciót vált ki a felhasználóban, amit ők szerettek volna elérni. Közvetlenül azonban ezt a belső élményt nem tudják tervezni, mert a tapasztalás szubjektív. A tervezőknek befolyása elsősorban a használhatóságra van, azt tudják optimalizálni.

UX és usability 

A gyakorlatban általában a UX fogalma a használhatósághoz (usability), a könnyű használathoz kapcsolódik. Ez azonban inkább a szándékot jelzi, vagyis hogy szeretnénk, ha könnyen használható lenne a termékünk. A felhasználói élmény ezzel szemben bármilyen élmény lehet: boldogság, hála vagy épp szomorúság érzése. Sokan keverik is a kettőt, azaz a UX-et és a usabilityt. Akkor is UX-tesztekről beszélnek, amikor egyszerűen a használhatóságot tesztelik. Ebben közrejátszik persze az is, hogy a UX mára nagyon felkapott lett, és ott is felhasználói élményt emlegetnek, ahol teljesen felesleges, pusztán jól hangzik. A UX design azonban egy sokkal szélesebb terület, mint a usability. Ha csak a usabilityt értjük alatt, akkor leértékeljük a UX-et. Hiszen a használhatóságnál arra figyelünk, hogy a termék használata hatékony, eredményes és kielégítő legyen a felhasználó számára meghatározott célok elérése érdekében. A usability arra a feladatra összpontosít, amit egy adott szituáció során a felhasználó végrehajt.

Egy termék (például egy weboldal) könnyű használatához szükség van arra, hogy 

  • a felhasználó magyarázat nélkül, könnyen megértse a termék használatát. Ez a tanulhatóság. 
  • Hatékony legyen a termék használata a felhasználó számára.
  • Megjegyezhetők legyenek a termék funkciói egy későbbi használat érdekében. Ne kelljen minden egyes alkalommal újratanulnia a rendszer működését. 
  • Lehetőleg ne tudjon hibázni a felhasználó a használat során.
  • Végül pedig legyen elégedett a termék használatával, kényelmesen tudja azt használni, ne okozzon számára meglepetéseket.

Végül néhány fontos dolog, amit meg kell érteni a UX kapcsán

  • A felhasználói élmény nem maga a termék, hanem a termékkel kapcsolatos interakciók eredményeként létrejövő tapasztalás. 
  • Nem csak maga a termék befolyásolja a felhasználói élményt, hanem a felhasználó belső állapota: várakozásai, szükségletei, motivációja, előítéletei, hangulata, stb. (Miként lehet például egy jó élményt kialakítani egy jégkrémnél, ha az adott felhasználó utálja a jégkrémet?)
  • Az élmény nagyon gyakran nem csak egyetlen, különálló élmény, hanem élmények összességéből áll össze. Erre épít például az Apple az Apple Store-okkal, ahová betér a felhasználói, amikor meg akar venni egy terméket. Hiszen megértették, hogy az élmény része már az is, ahogy a felhasználó kinyitja az üzlet ajtaját.
 
Forrás: http://blog.webshark.hu
Vissza

Díjátadó képek

2019. 12. 03.
18. alkalommal került megrendezésre az online marketingkommunikációs szakma legrangosabb hazai eseménye, Az Év Honlapja pályázat. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing T…
Bővebben

Íme 2019 legjobb honlapjai!

2019. 11. 28.
18. alkalommal került megrendezésre az online marketingkommunikációs szakma legrangosabb hazai eseménye, Az Év Honlapja pályázat. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing T…
Bővebben

Lezárult Az Év Honlapja nevezési időszaka

2019. 11. 07.
Véget ért 'Az Év Honlapja' pályázat nevezési időszaka tegnap éjfélkor. 182 látványos honlap, applikáció kreatív és technológiai megoldás és marketing kampány érkezett összesen 2…
Bővebben
További hírek