"Az online Árfigyelő hiteles és megbízható információkat szolgáltat a fogyasztók számára."

Interjú Horváth Bálinttal, a Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs vezetőjével.
2024-04-21

Mai interjúnkban a Gazdasági Versenyhivatalt kérdeztük, Horváth Bálint kommunikációs vezető válaszolt kérdéseinkre. "Az Év Honlapja" pályázaton Kormányzat kategóriában Minőségi díjat vihettek haza. A kategóriában való indulással a céljuk az volt, hogy bemutassák az online Árfigyelő rendszerük innovatív jellegét és társadalmi hasznosságát. A rendszer egyedisége abban rejlik, hogy nyilvántartja a napi adatszolgáltatást biztosító kereskedelmi egységek által forgalmazott, előre meghatározott termékek napi eladási árait. Az innováció és a jogszabályi megbízhatóság kombinációja teszi az Árfigyelőt az egyik legértékesebb eszközzé a tudatos vásárlás elősegítésében.

 

Mi motivált arra, hogy nevezzetek az 'Az Év Honlapja' pályázatra? 

Imádjuk a versenyt! Az „Az Év Honlapja” pályázat lehetőséget kínált arra, hogy a munkánkat szakmailag is értékeljék. Örömmel vettük, hogy a pályázat lehetőséget adott arra, hogy államigazgatási szervként a „Kormányzati kategória” indulói között megmutathassuk magunkat, valamint, hogy lehetőséget kapjunk arra, hogy az online Árfigyelő rendszert a szakmai zsűri elé tárhassuk.

Az online Árfigyelő rendszer pályázatának egyik kimondott célja volt az is, hogy tovább népszerűsítsük azt. A rendszer működésének egyik fontos pillére, hogy azt a fogyasztók aktívan használják, így képes kifejteni pozitív hatásait a piaci versenyre és az árakra. Emellett célunk, hogy az Árfigyelő előnyeit minél többen megtapasztalhassák, minél több fogyasztó és család spórolhasson pénzt és időt a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett online Árfigyelő használatával.

Milyen szempontokat vettetek figyelembe a weboldal/applikáció megalkotása során? Milyen fázisokon kellett végigmenni ahhoz, hogy a weboldal sikeres, jól strukturált legyen? 

Az online Árfigyelő rendszer megalkotásánál kiemelt fontosságot tulajdonítottunk a funkcionalitásnak és a felhasználóbarát felületnek, illetve a különböző eszközökön való megjelenítésnek, továbbá a tartalom és az információ áttekinthetőségének. Fontos szempont volt a gyors működés és a pontos árinformációk biztosítása. Az adatbázis és a weboldal kialakítása több fázist is magába foglalt, melyek több esetben párhuzamosan zajlottak, alapvetően az idő szűkössége okán is. A főbb fejlesztési szakaszok (nem időrendi sorrendben): kutatás, felületi és technológiai tervezés, tesztelés, infrastruktúra kialakítása, jogi háttér megteremtése. Az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport, amelynek a GVH mellett tagja a Nemzetgazdasági Minisztérium és a fejlesztő IdomSoft Zrt. is, folyamatosan figyelemmel kíséri a felhasználói visszajelzéseket és igényeket. Ezeket beépítjük a rendszer fejlesztésébe.

Milyen nehézségekkel, kihívásokkal szembesültetek a folyamat alatt?

A fejlesztés során számos technikai kihívásra, például a vállalkozások által beküldött adatmennyiség kezelésével, valamint az adatpontosság fenntartásával kapcsolatos problémákra kellett megoldást találniuk a fejlesztőknek. Emellett a kialakítás során több nehézséggel is szembesültek, ilyen volt például az időtényező, azaz viszonylag rövid idő alatt kellett olyan rendszert fejleszteni és működtetni, ami valódi fogyasztói „élményt” kínál a magyar vásárlóknak. A teljes fejlesztési folyamatra kevesebb, mint két hónap állt rendelkezésre. Nagy kihívást jelentett az is, hogy a rendszer technikai fejlesztése és a jogszabályi háttér részleteinek kidolgozása, és pontosítása bizonyos mértékig párhuzamosan zajlott, ami miatt kiemelt figyelmet kellett fordítani a folyamatok összehangolására.

Hogyan tudjátok ebben a szektorban egyedivé, kreatívvá és valódi fogyasztói élménnyé tenni a weboldalatokat?

Az online Árfigyelő rendszer egyedisége abban rejlik, hogy nyilvántartja a napi adatszolgáltatást biztosító kereskedelmi egységek által forgalmazott, (minimum az) előre meghatározott termékek napi eladási árait. Ezen túlmenően képes arra, hogy a kereskedelmi egységek által szolgáltatott adatokat tárolja, archiválja. Immáron összesen 78 termékkategóriában – ami megközelítőleg átlagosan napi 2000 különböző élelmiszerterméket jelent – hasonlíthatják össze a napi árakat a vásárlók. Az online Árfigyelő rendszer tehát nem csupán egy informatív felület. Azáltal, hogy összeköti a fogyasztókat az árak dinamikus világával, és ösztönzi a kereskedelmi szereplőket az árak versenyére, hozzájárul a gazdasági stabilitáshoz és a fogyasztói tudatossághoz is.

Sajátosságot kölcsönöz a rendszernek a jogszabályi háttere is. A rendszerben részt vevő kereskedelmi láncoknak kötelessége napi szinten friss, és valós árakat szolgáltatni a rendszerbe. Az online Árfigyelő így hiteles és megbízható információkat szolgáltat a fogyasztók számára.

Milyen változásokra/trendekre figyeltetek fel az elmúlt időszakban, amellyel érdemes mihamarabb kiegészíteni a honlapokat? Milyen jó tanáccsal látnátok el azokat, akik most kezdik a honlapjuk fejlesztését?

Az online Árfigyelő rendszer nem csupán árösszehasonlító felületként működik, hanem elsősorban a fogyasztók visszajelzései alapján folyamatosan fejlődik és bővül. A bevásárlólista és térképes boltszűrő funkciók mellett újabb és újabb funkciók kerülhetnek bevezetésre a jövőben, amelyek még inkább segítik a felhasználókat a tudatos vásárlásban. Akik most kezdik a honlapjuk fejlesztését fontos, hogy figyeljenek a felhasználói igényekre és tudják rugalmasan kezelni a folyamat során felmerülő technikai kihívásokat.

Milyen hatással volt szerintetek a pályázat arra, hogy a közönség és a fogyasztók jobban megismerjenek? 

Az online Árfigyelő rendszer részvétele az „Az Év Honlapja” pályázaton egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy a rendszert még szélesebb körben ismerjék meg a fogyasztók Magyarországon. A részvételen felül a Minőségi-díj elnyerése természetesen további lehetőséget nyújtott számunkra, hogy még több fogyasztóhoz elérjünk az aktív kommunikációnk által.

Mit jelent számotokra a kapott elismerés? 

A szakmai zsűri által odaítélt „Az Év Honlapja” Minőségi-díj elismerés az Árfigyelőt fejlesztő munkacsoport és a Gazdasági Versenyhivatal számára is. Megerősítés volt abban, hogy a munkánk a marketing szakma megítélése szerint is értékes és innovatív. A díj ösztönzést adott számunkra a további fejlődésre és újításra.

Milyen céljaitok vannak a közeli és távoli jövőben?

Célunk az online Árfigyelő rendszer továbbfejlesztése és bővítése, valamint az ügyfélélmény folyamatos javítása annak érdekében, hogy továbbra is megfeleljünk a magyar fogyasztói igényeknek. Kimondott cél, hogy hozzájáruljunk az élelmiszerinfláció alacsonyan tartásához, és a rendszerrel is elősegítsük a piaci verseny és a fogyasztói jólét növekedését. Érdekes adalék, hogy a szlovák kormány élénken érdeklődik az Árfigyelő iránt, szívesen átvennék a rendszert.

 
Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek