Az AR térhódítása

2024-04-26

A kiterjesztett valóság más néven augmentált valóság (angolul augmented reality, AR) a valóság egyfajta virtuális kibővítése valós időben, valós környezetben. Megvalósulhat egy mobiltelefon kamerájával szétnézve vagy egy erre a célra létrehozott szemüveget, eszközt használva virtuális elemeket képeket, videókat, 3D modelleket helyez el a valóságban. Ezzel szemben a virtuális valóság (VR), egy teljesen mesterséges környezetet hoz létre.

Az AR a technológia fejlődésével egyenes arányosan egyre jobban és gyorsabban fejlődik és egyre több területen könnyíti meg az életünket. A játék és szórakoztatóipar számít úttörőnek az AR és VR tekintetében, hiszen elsők között voltak, akik alkalmazták eszközeikben, így még magával ragadóbb és interaktívabb élményeket kínáltak. A VR játékok élethű, háromdimenziós környezetbe helyezik a játékosokat, így a játék még vonzóbbá és valósághűbbé válik. AR játékok közül az egyik legismertebb a 2016-ban indult Pokémon Go, amely világszerte milliókat szegezett a telefon kijelzőihez, illetve az utcákra. A játék a valós világot használja, ahol a játékosoknak a valódi helyszíneken kell járniuk, hogy virtuális pokémonokat fogjanak. A szórakoztatóipar másik szegmensében, a filmiparban az AR alkalmazása még kezdetibb stádiumban van, de egyre több lehetőség kínálkozik az AR-ra a nézők interakciójának növelésére. Például az AR lehetővé teszi a nézők számára, hogy "belépjenek" a film világába, interaktívvá téve a filmélményt, vagy akár speciális AR alkalmazásokon keresztül részletesebben megismerhessék a film hátterét, karaktereit és helyszíneit.

A kereskedelem területén az AR lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy virtuálisan "felpróbálják" a termékeket, mielőtt megvásárolnák őket. Ez különösen hasznos lehet az online shopping során, ahol a vásárlók nem rendelkeznek fizikai hozzáféréssel a termékekhez.
Az üzletekben az AR technológia a vásárlók okostelefonjai vagy bolti AR eszközök segítségével további termékinformációkhoz, bemutató videókhoz vagy felhasználói véleményekhez férhetnek hozzá. Az AR technológia segítségével a vállalatok személyre szabott vásárlási élményeket nyújthatnak a fogyasztóknak. A felhasználók igényei és viselkedései alapján az AR alkalmazások testreszabott termékajánlásokat és promóciókat kínálhatnak, növelve ezzel a vásárlási hajlandóságot és a márkahűséget. Ez a fajta interaktivitás nemcsak, hogy informatívabbá teszi a vásárlási folyamatot, de a döntéshozatalt is megkönnyíti.

 Az építészet és ingatlanfejlesztés terén sem elhanyagolható az AR használata, hiszen virtuálisan megjeleníthetik a tervezett épületeket a valós környezetben, lehetővé téve a projekt jobb vizualizációját és előzetes értékelését.
Az AR alkalmazások segítségével a felhasználók bejárhatják a tervezett épületeket, módosíthatják a belsőépítészeti elemeket, mint például a falak színeit vagy a bútorok elrendezését, még mielőtt azokat fizikailag megvalósítanák, igy az építési munkások AR szemüvegeken keresztül pontos instrukciókat és útmutatást kaphatnak, ami javítja a munkafolyamatok hatékonyságát és csökkenti a hibák valószínűségét. Ezenkívül az AR segíthet az építési anyagok és elemek pontos helyének meghatározásában.

Ezeknél még fontosabb alkalmazási területe lehet az AR-nak az egészségügyben, ahol forradalmasíthatja a sebészeti eljárásokat és az orvosi képzéseket, hiszen lehetővé teszi a sebészek számára, hogy valós időben életnagyságú 3D modelleket használjanak a műtétek tervezésekor és végrehajtásakor. Az AR technológia segítségével a sebészek láthatják a beteg anatómiáját, például az érrendszert, a páciens szívének, agyának felépítését vagy a daganatok pontos helyét, anélkül, hogy nagy metszéseket kellene végezniük. Ez csökkenti a műtéti kockázatokat és elősegíti a gyorsabb gyógyulást.

 

Összegzésképpen, az Augmented Reality (AR) technológia már most is jelentős hatással van számos iparágra, és továbbra is kulcsfontosságú szerepet játszik majd a világ  átalakulásban. Ahogy az AR technológia fejlődik, új lehetőségek nyílnak meg a valóság és a digitális tartalom hatékony összekapcsolására, így gazdagítva életünket és munkánkat. Az AR jövője izgalmas és sok ígérettel kecsegtet, de az ahhoz vezető út innovációt és kitartást követel mind a fejlesztőktől, mind a felhasználóktól.

Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek