Hogyan lesz az oldalamból Az Év Honlapja?

2015-10-09

A címben megfogalmazott kérdésre Varga István Az Év Honlapja díj alapítója nagyon egyszerűen azt feleli: legyen nagyon jó. Ez persze nem ilyen egyszerű. Az alapítóval beszélgettünk a díjnyertes weboldalak titkáról, a zsűrizés szempontjairól és a legfontosabb tudnivalókról.

Az evhonlapja.hu nyerne a pályázaton?
Erre nem könnyű válaszolni, mert nehéz elfogultság nélkül a saját oldalamra tekinteni, de szerintem igen. 

Miért?
Fontos, hogy a folyamatok jól működjenek mind a cégen, mind a honlapon belül. Ha az értékesítési folyamat 6 lépésből áll, akkor azok egymásból következzenek és a vége természetesen, hogy az ügyfél megvegye a terméket. Nálunk ez működik. De ugyanilyen fontos az oldalon belül a navigáció. Ha van egy cikk, amely felkelti az olvasó érdeklődését egy szolgáltatás, termék iránt és akár azonnal megvásárolná, de nincs ott egy vásárlás gomb, akkor nem jó az oldal, nem jó a folyamat.  Ne kelljen keresgélnie. Ezt vizsgáljuk a zsűrizésnél is.

Gyakran láthatjuk, hogy a honlap gyönyörű, de köszönőviszonyban sincs a cég eredeti arculatával. Egy ilyen pályázó mire számíthat a versenyen? 
Az oldalnak illeszkednie kell a vállalat arculatába és a stratégiájába. Ezt nagyon kevesen tudják jól megoldani, egyszerűbb egy külsős céget megbízni az elkészítéssel. Amikor a honlapgyártás nagyüzemben elindult - ekkora, azaz 2001-re datálható az első verseny is – olyan mennyiségű eszköz és lehetőség zúdult a marketingesekre, amit ők nem tudtak követni és még kevésbé alkalmazni. Azóta is gyakran előfordul, hogy a megbízott webdizájnerek csinálnak valamit, ami lehet szép, de nincs köze a vállalathoz. Mindig érdemes egy belső csapat felállításával kezdeni, amelyben a marketinges, az IT-s, az értékesítő és a gazdasági szakember is beleszólhat a kivitelezésbe. 

Mi változott az elmúlt 15 év alatt?
Ezt nehéz lenne felsorolni, az első győztesek pályamunkáit már szerintem a Google archívumban sem őrzik. Ez az időszak tulajdonképpen felkészülés volt a digitális átállásra, amely ebben az évben ért el Magyarországra. Eddig csak azt hangsúlyozta mindenki, hogy komolyan kell venni az internetet, hogy fontos, hogy legyen honlapja egy cégnek. Most arra kell felkészülni, hogy a vásárlóink virtuálissá váltak, nem láthatjuk őket, viszont ők folyamatosan figyelnek minket.  
Sokan azért nem indulnak egy ilyen megmérettetésen, mert félnek a negatív kritikától, félnek, hogy az ő honlapjuk lesz a „rossz példa”.
Mi a legjobbakat emeljük fel és tüntetjük ki a díjjal. Azaz mi nem akarunk kritizálni, nem akarjuk egy honlapról elmondani, hogy ez miért rossz. Minden évben persze van, aki már az előszűrésen kiesik. Ebből is lehet tanulni.

Két különböző témájú honlap összehasonlítása kicsit olyan, mintha az almát a körtéhez mérnénk. Hogyan lehet ezt áthidalni? És idén mennyi „konkurenciára” számíthatnak a nevezők?
Az évek alatt folyamatosan bővültek a nevezési kategóriák, most, akárcsak tavaly 25 lesz. Így tudjuk megfelelően összehasonlítani a weboldalakat. Idén külön applikáció kategóriában is lehet indulni. Tavaly 300 nevező volt, idén 400 körüli pályázatra számítunk. 

Hogyan lehet pályázni?
A legfontosabb, hogy nem mi keresgéljük a legjobbakat, az indulás regisztrációhoz kötött! Második lépésként aktiválni kell a regisztrációt a kapott e-mail-ben szereplő linkre kattintva. Végezetül az érkező díjbekérőt ki kell egyenlíteni, mely 26.900 Ft+Áfa.

Az Év Honlapja díj elbírálásának szempontjai (forrás: evhonlapja.hu)

Design
A honlap vizuális megjelenése (színvilág, layout, tipográfia, grafika) támogatja-e a megadott célkitűzést, valamint mennyire van összhangban a honlap tartalmával.

Impresszió
A weblap vizuális megjelenése és tartalmának megismerése milyen összbenyomást kelt a látogatóban.
Innovativitás
Milyen újszerű tartalmi, formai és programozástechnikai megoldásokat alkalmaztak a weblap fejlesztői.

Interaktivitás
Milyen formában ad lehetőséget a honlap a látogatóknak / ügyfeleknek a kapcsolattartásra. A honlap tartalma / szolgáltatásai mennyire használják ki a web által nyújtott kétirányú kommunikációs lehetőségeket.

Kategóriának megfelelő tartalom (súlyozott pontszám)
Miután a versenyben különböző kategóriákban lehet nevezni, a tartalmat nem lehet általában értékelni, hanem csak a konkrét kategória jellegzetességeinek megfelelően. A honlap tartalmi része mennyire támogatja a nevezésben megadott marketing célkitűzés megvalósítását az adott kategóriában. A kereskedelmi kategóriában induló honlapok - az üzleti szolgáltatás minősége mellett - mennyire felelnek meg a kötelező jogi előírásoknak.

Navigáció
A látogatók részéről a leggyakoribb panasz a weblapokra, hogy egy idő után elveszítik a tájékozódást, nem tudják hol vannak, hogyan tudnak visszatérni a kezdőoldalra. Értékeljük, hogy a weblap mennyire áttekinthető, milyen segítséget nyújt a weblap egyes részeinek a megismeréséhez.

Reszponzivitás
Harmadik éve kötelező eleme az elbírálásnak, hiszen már a Google is figyel erre. A felhasználó eszközéhez/eszközeihez alkalmazkodó rugalmas webdizájn ma már elengedhetetlen feltétele egy jó honlapnak, éppen ezért értékeléseink során mi is nagy hangsúlyt fektetünk erre a szempontra.

/haszon.hu/

Vissza

Hogyan legyen felhasználó-központú a weboldalad?

2019. 04. 15.
A felhasználó-központú design egy olyan kifejezés, melyet a termékgyártók használnak az emberek számára történő tervezés folyamatának leírására. A felhasználó-központú design olyan mego…
Bővebben

Emojik használata, a jobb átkattintási arányért

2019. 04. 09.
Az emojik sokáig csak a fiatalabb generációk kommunikációjának részét képezték, mára azonban a mainstream online kommunikáció részévé váltak. Nem lehet úgy kiküldeni egy e-mailt vagy fe…
Bővebben

Hogyan érj el weboldalladdal jobb helyezést a Google keresőben?

2019. 04. 02.
Egy vállalkozás sikere nagy mértékben múlik azon, hogy mennyire hatékonyan tudnak új ügyfelet szerezni. Ennek az ügyfélszerzésnek a legolcsóbb és egyben az egyik leghatékonyabb formája…
Bővebben
További hírek