Így tudhatja meg, miben sántikálnak a konkurensei

2016-11-29

Jó lenne tudni, hogy mivel foglalkozik éppen a konkurencia, mégis kevés vállalkozás foglalkozik tudatosan a versenytárselemzéssel. Adunk néhány tippet a használható elemzési stratégiához!

Minden tudatos vállalatvezető tudja, hogy fontos lenne elemezni a konkurencia lépéseit, stratégiáját. Ha tudjuk, hogyan gondolkodnak a többiek, nemcsak hogy nem maradunk le, de csak így van esélyünk arra is, hogy valami igazán egyedülállót dobjunk a piacon.

Persze jó lenne megtudni, hogy mennyit költenek mások irodára, vagy mondjuk, mennyi adókedvezményt tudnak kiharcolni, de ezekre az adatokra nincs sok esélyünk. (Vagy nem fogjuk tudni legálisan megszerezni őket…) A marketingterület viszont tipikusan olyan, ahol rengeteg mindent megtudhatunk, ha egy kicsit figyelünk.

A  cél tiszta, az eszközökkel azonban több a gond. Kit vizsgáljunk? Milyen tevékenységére figyeljünk? És hogyan szerezzünk adatokat? Adunk néhány tippet a használható versenytárs-elemzési stratégiához!

Kivel érdemes foglalkozni?

  • A direkt versenytársak figyelése (reméljük), magától értetődő. Ha mi vagyunk a Pepsi, a Coca Cola egy lépését sem tévesztjük szem elől. De azok mellett, akik ugyanazt a terméket kínálják, mint mi, másokat se hagyjunk ki.
  • Az indirekt versenytársakat, akik ugyanarra  a szükségletre reagálnak, de más a termékük (a Pepsi esetében, mondjuk, a gyümölcslégyártók).
  • A helyettesítő költést kínáló cégeket, amelyek bár mást árulnak, mint mi, ugyanazt a pénztárcát célozzák meg  (mondjuk, a bulira szánt pénzt üdítő helyett a chipsgyártók kapják meg.)

Muszáj minden területre figyelni, különben nem tudjuk meg, ha az emberek mondjuk már egyáltalán nem is akarnak kólát inni – csak akkor, amikor már késő lesz.

Igen, ez így végtelen lista lesz a versenytársakról. Szűkítsük le! Készítsünk egy rövid listát, ahol a közvetlen versenytársak mellett csak pár céget hagyunk meg az indirekt és a helyettesítő kategóriából. Ez már elég ahhoz, hogy valamilyen képünk legyen róla, mit csinál a piac.

A következő lépésben azt kell eldönteni, kire mennyi figyelmet fordítunk. Készítsünk ütemezést: a három legfontosabb versenytársunkat naponta, az indirekt kategóriába soroltakat hetente, a helyettesítő termékeket kínálókat havonta is elég monitorozni. Persze az ütemezés lehet ettől némiképp eltérő – olyan, ami még  vállalhatónak tűnik –, a lényeg, hogy elég gyakori legyen a monitorozás ahhoz, hogy tényleg időben értesüljünk mindenről.

Mit figyeljünk?

Marketingkampányok – mikor indítanak új kampányt, mi az új termék. Bizonyos eszközök segítségével arról is lehet információnk, hogy mennyire volt sikeres az adott kampány. Figyelhetjük például, hogy hányan osztották meg a közösségi médiában, fórumokon.

Közösségimédia-jelenlét – tudnunk kell, miben a legaktívabbak a versenytársak. Figyelnünk kell, hogy mikor és milyen témában posztolnak, milyen stílusban. És természetesen azt, hogy ezek milyen eredményt, elkötelezettségi mutatókat hoznak.

Ügyfélszolgálat – figyeljük meg, hogy milyen üzeneteket használnak, mennyi idő alatt reagálnak egy kérdésre, milyen plusz szolgáltatásokat ajánlanak stb. Világosan látszik majd, mit kell felülmúlnunk.

A véleményvezérek, akikkel kapcsolatban vannak – a véleményvezérek megnyerése a márkánknak az egyik legjobban működő dolog a közösségi marketingben manapság. Legyünk képben, kik tartanak a versenytársainkkal!

Milyen eszközökkel?

Mielőtt kétségbe esnénk, a fentiek áttekintéséhez nem csupán a saját agyunkra kell támaszkodnunk, és nem kell a teljes munkaidőnket rászánni sem. A webes követést segítő eszközök (web tracking) megmutatják, hol szerepelt az adott márka a hírekben, fórumokon. A legtöbb pedig a közösségimédia-figyelésére is képes.

A hírfigyelők segítségével könnyedén követhetjük, hogy milyen PR-aktivitásokat végeznek. Valahol mint kiváló sikersztoriról cikkeznek róluk? Itt az ideje, hogy mi is szánjunk energiát rá, hogy bekerüljünk a sajtóba!

Nem felejtkezhetünk el a SEO szerepéről itt sem. Ahhoz, hogy jobbak lehessünk a versenytársaknál, tudunk kell, hogy milyen kulcsszavakra optimalizálnak, mi van náluk a fókuszban. Erre is több, egyszerű eszköz létezik. Mások az oldalakon lévő linkeket tudják áttekinteni, illetve megtalálni, hogy hol jelenik meg a versenytársunk linkje.

Persze tudjuk, mindez nem kevés, és nem is egyszerű felépíteni a rendszert. A legfontosabb az, hogy kezdjük el valahol a tudatos tervezést ezen a területen is, válasszuk ki a legfontosabb versenytársakat, fórumokat és eszközöket, amelyeket figyelni fogunk. Ez segít majd, hogy tartani tudjuk a megfelelő irányt.

/Mention Blog, piacesprofit.hu/

Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek