Reputáció: te milyen nyomokat hagysz a neten?

2018-09-25

Ne feledjétek, Az Év Honlapja pályázat nevezési határideje: 2018. okt. 15!

Pályázz és nyerj! Legyen tiéd #azévhonlapja díj!

Online reputációdnak, vagyis hírnevednek része minden olyan információ, ami megtalálható rólad és a márkádról a digitális térben. Ezek a digitális lábnyomok pedig kihatnak az online megítélésedre. Még akkor is, ha erről te nem is tudsz, vagy nem is te kontrollálod az információkat.

A Google felmérése szerint az emberek több mint fele, 56 százaléka keres rá rendszeresen saját vagy cége nevére. Mára nem csak az üzleti kapcsolatok kialakítása során, hanem egy állásra, nemzetközi ösztöndíjra vagy akár szakkollégiumba történő jelentkezés során is jó eséllyel „meggugliznak”, így sok információt tudhatnak meg rólad, még mielőtt találkoztatok volna! Az első benyomás szerepe ezáltal a valós élet mellett a digitális világban is megjelenik. Ha nem figyelsz arra, milyen tartalmakat osztasz meg magadról, könnyen hátrányt okozhatsz saját magadnak az élet számos területén.

 

Mi az online reputáció?

Online reputációdnak, vagyis hírnevednek része minden olyan információ, ami megtalálható rólad és a márkádról a digitális térben. Ezek a digitális lábnyomok pedig kihatnak az online megítélésedre. Még akkor is, ha erről te nem is tudsz, vagy nem is te kontrollálod az információkat.

Az interneten egyre több és több információ kering, de sajnos nem mind pozitív vagy valós tartalom. Emiatt (is) külön érdekes trend, hogy az emberek egyre jobban bíznak az online keresésekben:

A Pew Research Centre kutatása szerint az emberek több mint 91 százaléka bízik a keresőmotorok találataiban.
Az Edelman Trust Barometer kutatása szerint pedig az emberek 65 százaléka jobban megbízik ezekben a keresési találatokban, mint bármi másban.

A probléma elsősorban az, hogy a felhasználók többsége egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy milyen szempontok szerint jelenít meg a Google egy tartalmat a találati lista elején vagy a végén. Azt pedig még kevesebben tudják, hogy a megjelenő pozitív és negatív tartalmakat hogyan lehet kezelni – akár felerősíteni a hatásukat, és ezáltal több emberhez eljuttatni, vagy éppen tompítani, és megpróbálni a lehető legkevesebb ember számára hozzáférhetővé tenni.

A digitális lábnyomod információmorzsái maradandóak, ahogy mondani szokás: „az internet nem felejt”. Ez pedig igaz a rólad vagy a cégedről szóló negatív hírekre, Facebook- vagy Google-értékelésekre, kommentekre, előnytelen fotókra, bejegyzésekre vagy akár a már rég elfelejtett myVIP profilodra is.

 

Miért ennyire fontos az online reputáció?

A tudatos munkáltatók, fejvadász cégek még az első interjú előtt rád keresnek a Google-ban, megnézik a social media profiljaidat, és akár össze is hasonlíthatják a „valóságot”, az önéletrajzodban vagy motivációs leveledben állítottakkal. Az pedig, hogy mit találtak rólad, egyértelműen befolyásolhatják az esélyeid, akár pozitív akár negatív irányba is.

Ma már rengeteg közösségi média oldal van, és egyre több felületen is vagyunk jelen. Nem csak Te, hanem korábbi munkáltatóid, alkalmazottaid, tanáraid, barátaid is. Ha beindul egy negatív információáradat, akkor nagyon nehéz lesz „tisztán” tartani a profilodat, és a rólad kialakult pozitív kép könnyen negatív irányba fordulhat.

Munkakeresőknek már a munkakeresés folyamata előtt érdemes belekezdeni a személyes márkaépítésbe, tekintve hogy ez hosszú távú és folyamatos feladat. Ezeket a módszereket nem hagyhatod ki, ha személyes márka építésén dolgozol.

 

 

Mit tudsz tenni, hogy megóvd az online reputációdat?

Számos megoldás létezik, hogy javítsd és fejleszd az online megítélésed, ezek közül osztok meg néhány konkrét tippet, amikkel már a cikk olvasása után elkezdheted a kezedbe venni a digitális lábnyomod irányítását.

 

  • Proaktív online reputációmenedzsment

Rendszeresen keress rá saját magadra a Google-ban, akár több kulcsszóval (pl.: Sepsey Barna, Barna Sepsey) is próbálkozva. Állíts be a nevedre Google Értesítést (Google Alert), így minden alkalommal, amikor új tartalom jelenik meg rólad az interneten, a Google automatikusan e-mailben értesíteni fog. Így negatív tartalmak esetén akár azonnal lehetőséged nyílik reagálni, és nem érhet már kellemetlen meglepetésként. Pozitív hírek esetében pedig fel is tudod erősíteni a hír hatását, ha például megjelenik egy cikk vagy ajánlás rólad vagy a cégedről egy független forrásnál, akkor ezt tovább tudod osztani saját közösségi csatornáidon, kiküldheted a hírleveledben, elküldheted barátaidnak vagy bárkinek, akinek a tudomására akarod hozni ezt a számodra pozitív megjelenést.
 

  • Vásárold meg a saját domainneved

Érdemes megvásárolni a saját neveddel ellátott domainnevet (pl: sepseybarna.hu, barnasepsey.com). Így élét veszed annak, hogy valaki más vásárolja meg helyetted. A nevedet tartalmazó domainnév nagy érték, így sokan nem csak a .hu végződéssel vásárolják meg, hanem akár .com, .eu végződésekkel is. Egy domain fenntartása évente pár ezer forint, szóval ha komolyan gondolkodsz a saját márkád építésén, még úgy is megéri a befektetés, ha 1-2 évig nem is kezdesz vele semmit.
 

  • Gyűjtsd egy helyre a tartalmaid

A social media oldalakkal szemben a honlapodnak nagy előnye, hogy teljesen a sajátot. Lehetőséget ad összegyűjteni minden tartalmat, ami rólad szól, és szeretnéd az embereknek megmutatni. A rád kíváncsiak így mindent megtalálnak egy hiteles forrásból, és nem akarnak majd különböző forrásokból értesülni a fejleményekről. Másrészről pedig ez egy jó módszer lehet arra is, hogy folyamatosan figyelemmel kísérhesd a személyes és szakmai fejlődésed.

 

  • Bővítsd a közösségi média jelenlétedet

A Facebook, Twitter és LinkedIn ma már megkerülhetetlennek számítanak a közösségi média csatornák között. Ha nem is építesz követőtábort, akkor is érdemes legalább regisztrálni, és időnként friss tartalmat publikálni.

Ha viszont aktív vagy ezeken a csatornákon, akkor sokkal hatékonyabban tudod eljuttatni a saját üzeneteid a követőidnek, fel tudod erősíteni a pozitív híreket, és egy plusz eszköz áll rendelkezésedre a negatív tartalmakkal szemben.
 

  • Optimalizáld a social media profiljaid:

  • Töltsd ki minél jobban a profilod
  • Ismételd el többször a neved
  • Hozz létre egyéni URL-eket
     

Jó példa

  • Linkelj a közösségi média profiljaidat között, egyikről a másikra
  • Figyelj oda (olvasd el figyelmesen) az adatvédelmi beállításokat, hogy milyen információkat kivel osztasz meg
  • Ha esetleg negatív tartalom jelenik meg rólad, próbáld meg levetetni a kínos tartalmat a közösségi média oldalakról vagy akár a tartalom közzétevőjétől

 

 

Hogyan tisztítsd meg az online reputációdat?

Mindannyian követünk el hibákat – ez emberi dolog. De érdemes ezekre reagálni, mielőtt a hír még futótűzként kezdene terjedni.
 

  • Figyeld, ha egy nem kívánt tartalom erősödni kezd!

Keress rá időnként a saját nevedre a Google-ban, és nézd végig a második-harmadik oldalakat is. Nézd meg, melyek azok a tartalmak, amik egyre előrébb kerülnek, és intézkedj, mielőtt még az emberek szeme elé kerülne (az első oldalra). A korábban már említett Google Értesítés (Google Alert) is sokat segíthet.
 

  • Ásd el az ősrégi, kínos tartalmakat

Ha egy korábbi tartalom már kezd kínos lenni, ásd el! Ha meg tudod változtatni a régi tartalmat, írd újra, vagy módosíts rajta. Ha nem, akkor készíts új tartalmakat, hogy elfedjék a nem kívántat. Vagy pedig ha van rá lehetőséged, simán csak töröld vagy töröltesd.
 

  • Kérd a tartalom eltávolítását

Amennyiben a tartalom helyesbítését kéred, és ellátod őket friss, pontos adatokkal (tehát értéket adsz nekik), akkor a legtöbben hajlandóak lesznek segíteni neked. Vigyázz, mert bár ritkán, de vannak olyan tartalomgyártók (pl.: bloggerek), akik agresszíven reagálnak a kérésedre, és ha erőltetni kezded, csak magad alatt vágod a fát.

Jó tudni, hogy 2014-ben az Európai Unió Bírósága döntésében kimondta, hogy az érintett kérésére a Google köteles törölni a róla szóló találatokat, ezt hívjuk a „Felejtés jogának”. Ez azt jelenti, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén kérheted rólad szóló tartalmak eltávolítását. Ha valaki negatívat mondott rólad, még nem elég indok arra, hogy ezt a tartalmat eltávolítsák neked. Ennél sokkal nyomósabb érvre van szükség, melyet legkönnyebben jogi úton lehet érvényesíteni. Nem működik minden esetben, azonban ha tisztában vagy a pontos feltételekkel, amik lehetővé teszik egy ilyen kérés teljesülését, akkor érdemes élni a jog adta lehetőségeiddel. Ma már vannak erre szakosodott tanácsadók és jogászok is, érdemes lehet akár az ő tanácsaikat is kikérni.

 

  • Korlátozd az oldalaid hozzáférhetőségét

Social profilok esetében megoldás lehet, ha egy kommentet, képet, bejegyzést nem tudsz töröltetni, hogy az adatvédelmi beállításaid módosításával elrejted, vagyis korlátozod a hozzáférhetőségét a negatív tartalomnak.
 

  • Bérelj fel egy profit

Sok esetben a feladat speciális adottsága miatt a legjobb megoldás, ha egy szakértővel dolgozunk együtt. Egy állásinterjú vagy ösztöndíjra való készülés közben ez nem opció, de egy több tucat munkavállalót foglalkoztató cég vagy tehetős magánszemélyek esetében már rendelkezésre állnak a feladat elvégzéséhez szükséges források. Ebben az esetben a megrendelőnek „csak” a tartalom irányát és a célokat kell meghatároznia, a megvalósítást pedig már sokat látott online marketing és PR-szakértők végzik.

/Sepsey Barna, piacesprofit.hu/

Vissza

Az igazság védelmében

2018. 11. 28.
A metróállomáson napokig néztem farkasszemet a smasszerekkel. Ketten voltak. Meglepően fiatalok, szépek és kedvesek. Szokatlan ebben a műfajban. Aztán felbukkantak másutt is. Hívogattak…
Bővebben

Íme 2018 legjobb honlapjai

2018. 11. 14.
17. alkalommal került megrendezésre az online marketing-kommunikációs szakma legrangosabb hazai eseménye, ‘Az Év Honlapja’ pályázat. A Magyar Marketing Szövetség és az Inter…
Bővebben

Közlemény

2018. 11. 08.
Lezárult a 17. ’Az Év Honlapja’ pályázat, a szakmai zsűri már értékeli a 25 kategóriában beérkezett színvonalas pályaműveket.
Bővebben
További hírek