Hogyan válassz megfelelő domain nevet?

Hogy ne történhessen meg veled az alábbi balesetek egyike
2021-09-09

Fontos, hogy jól megfontolt, alaposan átgondolt döntés legyen, amit hosszú távon alkalmazhatsz, és később sem fogsz megbánni. Legyen könnyen leírható, 2-3 szónál ne legyen több, és ami nagyon fontos, hogy tartalmilag kapcsolódjon a munkádhoz. Ha idegen nyelvű szót szeretnél használni, jól gondold meg, hiszen nem biztos, hogy a célközönséged le fogja tudni írni. Legyen inkább egyszerű, de könnyen megjegyezhető. Egy domain név önmagában nem jelent értéket, csak az idő teheti értékessé.

A megszokottal ellentétben a domain neveket részekre bontva, jobbról balra kell értelmezni.

Alapvetően 3 részre bontható:

  1. Legfelsőbb szintű domainnek nevezzük például a ,.hu’ végződést.
  2. Második szintű domain (tartomány)
  3. Ez a legfontosabb része, általában a cégnév szokott lenni. Jelen esetben ’Az Év Honlapja’ pályázat weboldalának ez az ’azevhonlapja’. Önmagában, a legfelsőbb szintű domain nélkül csak egy kulcsszóként funkcionál, ha beírjuk a keresőbe.

Az aldomain pedig a második szintű domain név elé írható például egy landoló oldal ’landolo.’ kezdete.
 

Egyben pedig így mutat: https://landolo.azevhonlapja.hu/

Választhatsz magadnak sajátot, az elérhetőek közül. Neil Patel a blogjában összeszedett pár általa ajánlott domain regisztrációval foglalkozó oldalt, melyek itt találhatóak: https://neilpatel.com/blog/best-domain-registrar/. De vásárolhatsz már meglévőt, használtat is. Erről megkérdezték John Muellert, a Google egyik szakemberét, aki a következőt válaszolta:

,,Használt domain nevet venni olyan, mintha az ember venne egy használt autót." Néha könnyen mennek a dolgok, de néha nagyon sok munkával jár a problémákra megoldást találni, néha pedig nem is sikerül.

Sokan abban a tévhitben élnek, ha vásárolnak több domain nevet, később jó áron el tudják majd adni annak, akinek szüksége lesz rá. Ez azonban nem biztosít kiszámítható jövedelmet. Néhányan sikerrel járhatnak ezzel a módszerrel, de nincs rá biztosíték, hogy jövedelmező üzlet.

,,Cybersquatter”-nek nevezzük azokat a bűnözőket, akik a virtuális térben lefoglalják az ismert márkák domain nevét, majd később megpróbálják méregdrágán eladni őket valós tulajdonosuknak. Erre akkor van lehetőségük, amikor a vásárló elgépeli az adott weboldal címét. A bűnözők összegyűjtik a leggyakrabban elgépelt weboldalakat és „virtuális csapdákat”, vírusokat helyeznek el azokon.

Egy másik, gyakran előforduló eset, amikor a tulajdonos domain regisztrációja lejár és letiltja az automatikus megújítást. Ez történt 2008-ban a Coca-Cola -val is.
2001 óta a cég birtokában állt a 'coca-cola.al' domain, azonban 2008-ban egy Albán magánszemély lecsapott rá és regisztrálta az Elektronikus és Postai Hírközlési Hatóságnál. 2009-ben a világhírű cég az Albán bíróságra vitte az ügyet: keresetet nyújtott be a Tiranai Járásbírósághoz a „coca-cola.al” tulajdonosa ellen, kérve a domain törlését és átadását a Coca-Cola-nak azzal az indokkal, hogy az eltulajdonítója jogosulatlanul használja és megsértette a szellemi tulajdonhoz fűződő jogait.
A bíróság ekkor elutasította a kérvényt, azzal érvelve, hogy a COCA-COLA védjegy egy bizonyos termék előállítására és forgalmazására terjed ki, és nem kapcsolódik a név más területeken történő használatához és más termékekhez.
Az ügy elhúzódott egészen 2011 novemberéig, amikor egy fellebbezés hatására végül a bíróság elrendelte a 'coca-cola.al' törlését, így végül a Coca-Cola sikeresen visszaszerezte az ellopott domain-t. Ezzel a vállalat több ezer dollárt veszített és negatívan hatott a márkára.

Hasonlóan történt ez a Google-lel, amikor 2015 szeptemberében Sanmay Ved, a Google korábbi munkatársa látta, hogy a ’google.com’ eladó. 12 dollárért sikerült megvásárolnia, és egészen egy percig volt a birtokában, ugyanis ezután a Google törölte a megrendelést. Később Vednek a vállalat 6 006,13 dollár jutalmat ajánlott fel. Amikor arra kérte őket, hogy adományozzák a pénzt egy a szülőhazájában, Indiában működő nonprofit szervezetnek, a Google megduplázta az összeget, és 12 ezer dollárt ajánlott fel jótékony célra.


Ha szeretnél még többet megtudni a domain név választásáról, netán tippekre lenne szükséged hogyan fejleszd weboldalad, nézz bele a szakmai anyagunkba: https://landolo.azevhonlapja.hu/szakmai-anyag/ .

Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek