Hogyan válassz megfelelő domain nevet?

Hogy ne történhessen meg veled az alábbi balesetek egyike
2021-09-09

Fontos, hogy jól megfontolt, alaposan átgondolt döntés legyen, amit hosszú távon alkalmazhatsz, és később sem fogsz megbánni. Legyen könnyen leírható, 2-3 szónál ne legyen több, és ami nagyon fontos, hogy tartalmilag kapcsolódjon a munkádhoz. Ha idegen nyelvű szót szeretnél használni, jól gondold meg, hiszen nem biztos, hogy a célközönséged le fogja tudni írni. Legyen inkább egyszerű, de könnyen megjegyezhető. Egy domain név önmagában nem jelent értéket, csak az idő teheti értékessé.

A megszokottal ellentétben a domain neveket részekre bontva, jobbról balra kell értelmezni.

Alapvetően 3 részre bontható:

  1. Legfelsőbb szintű domainnek nevezzük például a ,.hu’ végződést.
  2. Második szintű domain (tartomány)
  3. Ez a legfontosabb része, általában a cégnév szokott lenni. Jelen esetben ’Az Év Honlapja’ pályázat weboldalának ez az ’azevhonlapja’. Önmagában, a legfelsőbb szintű domain nélkül csak egy kulcsszóként funkcionál, ha beírjuk a keresőbe.

Az aldomain pedig a második szintű domain név elé írható például egy landoló oldal ’landolo.’ kezdete.
 

Egyben pedig így mutat: https://landolo.azevhonlapja.hu/

Választhatsz magadnak sajátot, az elérhetőek közül. Neil Patel a blogjában összeszedett pár általa ajánlott domain regisztrációval foglalkozó oldalt, melyek itt találhatóak: https://neilpatel.com/blog/best-domain-registrar/. De vásárolhatsz már meglévőt, használtat is. Erről megkérdezték John Muellert, a Google egyik szakemberét, aki a következőt válaszolta:

,,Használt domain nevet venni olyan, mintha az ember venne egy használt autót." Néha könnyen mennek a dolgok, de néha nagyon sok munkával jár a problémákra megoldást találni, néha pedig nem is sikerül.

Sokan abban a tévhitben élnek, ha vásárolnak több domain nevet, később jó áron el tudják majd adni annak, akinek szüksége lesz rá. Ez azonban nem biztosít kiszámítható jövedelmet. Néhányan sikerrel járhatnak ezzel a módszerrel, de nincs rá biztosíték, hogy jövedelmező üzlet.

,,Cybersquatter”-nek nevezzük azokat a bűnözőket, akik a virtuális térben lefoglalják az ismert márkák domain nevét, majd később megpróbálják méregdrágán eladni őket valós tulajdonosuknak. Erre akkor van lehetőségük, amikor a vásárló elgépeli az adott weboldal címét. A bűnözők összegyűjtik a leggyakrabban elgépelt weboldalakat és „virtuális csapdákat”, vírusokat helyeznek el azokon.

Egy másik, gyakran előforduló eset, amikor a tulajdonos domain regisztrációja lejár és letiltja az automatikus megújítást. Ez történt 2008-ban a Coca-Cola -val is.
2001 óta a cég birtokában állt a 'coca-cola.al' domain, azonban 2008-ban egy Albán magánszemély lecsapott rá és regisztrálta az Elektronikus és Postai Hírközlési Hatóságnál. 2009-ben a világhírű cég az Albán bíróságra vitte az ügyet: keresetet nyújtott be a Tiranai Járásbírósághoz a „coca-cola.al” tulajdonosa ellen, kérve a domain törlését és átadását a Coca-Cola-nak azzal az indokkal, hogy az eltulajdonítója jogosulatlanul használja és megsértette a szellemi tulajdonhoz fűződő jogait.
A bíróság ekkor elutasította a kérvényt, azzal érvelve, hogy a COCA-COLA védjegy egy bizonyos termék előállítására és forgalmazására terjed ki, és nem kapcsolódik a név más területeken történő használatához és más termékekhez.
Az ügy elhúzódott egészen 2011 novemberéig, amikor egy fellebbezés hatására végül a bíróság elrendelte a 'coca-cola.al' törlését, így végül a Coca-Cola sikeresen visszaszerezte az ellopott domain-t. Ezzel a vállalat több ezer dollárt veszített és negatívan hatott a márkára.

Hasonlóan történt ez a Google-lel, amikor 2015 szeptemberében Sanmay Ved, a Google korábbi munkatársa látta, hogy a ’google.com’ eladó. 12 dollárért sikerült megvásárolnia, és egészen egy percig volt a birtokában, ugyanis ezután a Google törölte a megrendelést. Később Vednek a vállalat 6 006,13 dollár jutalmat ajánlott fel. Amikor arra kérte őket, hogy adományozzák a pénzt egy a szülőhazájában, Indiában működő nonprofit szervezetnek, a Google megduplázta az összeget, és 12 ezer dollárt ajánlott fel jótékony célra.


Ha szeretnél még többet megtudni a domain név választásáról, netán tippekre lenne szükséged hogyan fejleszd weboldalad, nézz bele a szakmai anyagunkba: https://landolo.azevhonlapja.hu/szakmai-anyag/ .

Vissza

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2022 díjazottjai!

2023. 01. 26.
21. alkalommal rendezték meg a digitális marketing szakma legrangosabb hazai eseményét, Az Év Honlapja pályázatot. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat által s…
Bővebben

Lezárult a közönségszavazás!

2022. 12. 22.
Szívből gratulálunk a nyertes PregHello applikációnak! 5591 szavazattal kerültek az első helyre!
Bővebben

Közönségszavazás december 20-ig!

2022. 12. 13.
Idén 227 nevezést fogadtunk ’Az Év Honlapja’ pályázat 28 kategóriájába. Évről évre egyre kreatívabb és újításokban gazdag honlapokkal és applikációkkal találkozunk, ami megn…
Bővebben
További hírek