Piaci szegmentáció

Piacszegmentálás ismérvei
2024-06-07

Mai cikkünkben a piac szegmentációról és a szegmentáció ismérveiről ejtünk szót.

A Piaci szegmentálás az STP stratégia első lépcsőfoka, amely során a piacot egynemű csoportokra osztjuk. A szegmentálás szegmensképző ismérvek segítségével történik, ezzel segítve a vállalatoknak a folyamatait.

 

A piacszegmentálás az STP stratégia első lépése. Célunk, hogy a nagy piacot szegmentáljuk kisebb szegmensekre. Ebben a fázisban a heterogén piacot homogén egységekre osztjuk.  Fontos, hogy a csoportokon belül minél nagyobb legyen a hasonlóság, azaz olyan kisebb csoportokat kell létrehoznunk, ahol hasonló, vagy azonos jellemzőkkel, szükségletekkel vagy viselkedési mintákkal rendelkeznek. Különböző csoportok között pedig minél nagyobb legyen az eltérés. 

A szegmentációnak általában az a célja, hogy a meglévő fogyasztókat részletesebben megismerjük vagy újabb szegmenseket derítsünk fel. Szegmentálás során könnyen körülírható fogyasztói csoportokat határozunk meg.

A szegmentálás csak akkor lehetséges, ha vannak különböző igények.

A szegmentálás folyamata:

  • piac meghatározása
  • szegmensképző ismérvek meghatározása
  • szegmentálás elvégzése
  • szegmensek nevesítése

 

A piacszegmentálás ismérvei:

A szegmentáció ismérvei valamilyen tulajdonság vagy jellemző, amely alapján végezzük a csoportosítást. Az ismérvek attól függően változhatnak, hogy milyen jellegű termékről/szolgáltatásról van szó és mi a piacszegmentálás célja.

 

A fogyasztók jellemzői alapján végzett szegmentáció ismérvei:

Demográfiai ismérvek:

A következő jellemzők alapján jöhetnek létre különböző szegmensek, mint például nem, vallás, életkor, családi állapot, család nagysága, hagyományok, szokások. A vallás, hagyományok, szokások befolyásolják a fogyasztói szokásokat..

Társadalmi-gazdasági ismérvek:

Az itt figyelembe vett jellemzők az iskolai végzettség, foglalkozás, jövedelem, vagyoni helyzet. A jövedelem olyan szempontból lehet mérvadó, hogy minél magasabb a fogyasztók átlagjövedelme, annál magasabb minőségű termékre/szolgáltatásra tartanak igényt.

Földrajzi ismérvek:

Ennél az ismérvnél olyan jellemzőket veszünk figyelembe, mint például tájegység, település mérete, lakóhely típusa, éghajlat, domborzati viszonyok.

Pszichológiai ismérvek:

Az itt figyelembe vett jellemzők közé sorolható a személyiség, énkép, világhoz való viszony, tanulás folyamat. Minden ember egy önálló személyiséggel rendelkezik, azonban mindig vannak hasonlóságok vagy azonosságok a vonásaik között. Egy extrovertáltabb személyiségek más vásárlási szándékkal rendelkeznek, mint introvertáltabb társai.

 

A fogyasztók magatartása alapján végzett szegmentáció ismérvei:

Vásárlás indítéka:

A vásárlás indítéka lehet racionális, emocionális és impulzus.

A racionális vásárlókra az a jellemző, hogy előre eltervezik a vásárlást, úgy érkeznek meg a boltba, hogy tudják miből mennyit szeretnének venni. A vásárlás szükségszerű náluk. Ők élelmiszereket, szükséges ruházatokat fognak beszerezni.

Emocionális vásárlásról abban az esetben beszélünk, amikor a vásárlás elsősorban érzelmi okokból történik, mint például amikor azért veszek meg magamnak egy terméket, például egy cipőt, mert a kedvenc influenszerem is ezt hordja.

Az impulzív vásárlók egy hirtelen jött döntés alapján vásárolnak. Ezek nem előre megtervezettek és általában kisebb összegűek, mint például, amikor meglátunk a kirakatban egy kis gumicukrot és megvesszük egy barátunknak. 

 

Használat gyakorisága:

Ide tartozik a nem használók köre, volt használók köre, nekik már a vállalkozás nem, vagy csak nehezen tud értékesíteni. 

A potenciális használók köre és az első alkalommal használók köre a legfontosabb egy vállalat számára. Az első vásárlóknak nem okozhatunk csalódást és el kell érnünk, hogy rendszeres vásárlóink legyenek. A potenciális használókat pedig rá kell venni a kipróbálásra. 

A rendszeresen használók köre ismeri már a terméket/szolgáltatást és ragaszkodnak hozzá.

 

Márkahűség:

Márkahűség szerint csoportosíthatjuk a piacot erősen márkahű fogyasztókra, akik egy márkához ragaszkodnak.

Gyengén márkahű vásárlókra, akik két márka termékei között válogatnak. 

A csapongóan márkahű vásárlókra, akik a változatosságot keresik.

Nem márkahű fogyasztókra, akiket nem izgat a márka.

Végül pedig a márka elhagyókra, akik csalódtak az adott márkában.

 

Vásárlói attitűdök:

Ide tartoznak a következő attitűdök: rajongó, pozitív, közömbös, negatív és ellenséges.


 

Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek