Fedezd fel a szervezeti kultúra titkait!

Alapvető tudnivalók, melyek sikerre viszik válllalatod.
2024-06-15

A céges kultúra olyan közös értékek, normák, elvek, gyakorlatok és magatartásformák összessége, amelyek hatással vannak a szervezetre és annak tagjainak viselkedésére. Egy sikeres vállalat vonzó szervezeti kultúrával rendelkezik, ezáltal képes megszerezni és megtartani a tehetséges munkavállalókat.

Sok vállalat használja a „mi egy család vagyunk” kifejezést, azonban a támogató és összetartó légkör kialakítása nem mindenhol sikerül. Ebben a vezetőknek is jelentős szerepük van, személyük nagyban befolyásolja a munkahelyi kultúrát. Fontos, hogy a vezető pozitívan befolyásolja munkatársai teljesítményét és gondolkodásmódját. Vezetési stílusa amennyiben túl autokratikus, az demotiválhatja az alatta lévőket, ha túl demokratikus vagy laissez-faire, akkor az a hatékonyság rovására mehet. Serkentő hatású a coaching szemléletű vezetés. Előnye, hogy a jó hangulatú közös munka miatt csökken a kiégés kockázata, a munkavállalók képességei kiaknázásra kerülnek, ezáltal elősegíti a cég hatékonyabb működését.

A munkahelyi kultúra az alapelvek megfogalmazásával kezdődik, melyek a későbbiekben meghatározzák a vállalat döntéseit és viselkedését. Kulcsfontosságú, hogy az új munkavállalók hamar elsajátítsák a cég működésének célját, a vállalat vízióját. Amennyiben ezzel könnyen tudnak azonosulni, az hamar meg fog jelenni a napi munkavégzésben is. A megfogalmazott értékek gyakorlati alkalmazása döntő tényező lehet abban, hogy a céges kultúrát „jónak” vagy „rossznak” értékeljük.

Emelhetik a szervezeti kultúra szintjét a céges rendezvények, csapatépítő programok, közös ünnepségek és más szórakozási tevékenységek amennyiben „jól”, konfliktusmentesen zajlanak. A közösségi lét és az együtt átélt élmények inspiráló hatásúak lehetnek.

Összegyűjtöttük a vállalati kultúra legfontosabb elemeit:

  • Bizalom: Kölcsönösnek kell lennie. Ide tartozik a munkavállalói döntéshozatal, az önálló munkavégzés, melyet a vezetőség következetesen és igazságosan értékel. 

 

  • Átláthatóság: Kétirányú, pontos tájékoztatással lehet megvalósítani, lehetőséget kell biztosítani az alkalmazottak számára is a visszajelzésre, kérdésfeltevésre.

 

  • Elkötelezettség: a munkavállalónak motiváltnak kell lennie, ehhez elengedhetetlen a képzési és fejlődési lehetőségek biztosítása. 

 

  • Nyílt és őszinte kommunikáció: minden munkatárs számára biztosítani kell a szabad véleménykifejezést, a csapatmegbeszélések és vállalati fórumok pedig a hatékonyságot is növelik.

 

  • Megbecsültség érzése: Bónuszok, elismerések és jutalmak alkalmazása a teljesítmény elismerésére. 

 

  • Vezetői támogatás

 

  • Hatékony konfliktuskezelés: tréningekkel, vagy belső vagy külső mediátorok bevonásával a konfliktusok megoldására. Egyértelmű irányelveket és eljárásokat kell kidolgozni a konfliktusok kezelésére.

 

  • Munka és magánélet egyensúlyának biztosítása a cég tevékenységének megfelelő módszerekkel pl.: home office, rugalmas munkaidő.
Vissza

Hajlamtól a realitásig, avagy hogyan induljunk el internetes megjelenésünk kialakításában

2025. 09. 16.
Egy cég sikerességét nagy mértékben meghatározza marketingkommunikációja, vagyis annak meghatározása és tervezése, hogy célcsoportunkat milyen módon szeretnénk megszólítani. Fontos lépé…
Bővebben

Pályázatunk ’AI alapú marketing megoldások’ kategóriája idén is várja a jelentkezőket!

2025. 09. 12.
Az AI technológia az utóbbi években a soha meg nem álló digitális fejlődés egyik legfőbb képviselőjévé vált. Sok szakirányban használata erősen ajánlott annak érdekében, hogy a vállalko…
Bővebben

Digitális élménytervezés a jövő honlapjain – a felhasználói élmény, mint a weboldalak új mércéje

2025. 09. 11.
A mai weboldalak már jóval túlmutatnak az információközlés és a termékbemutatás hagyományos szerepén. Az új generációs honlapok elsődleges célja, hogy élményt nyújtsanak a látogató…
Bővebben
További hírek