Vásárlási folyamat

Vásárlási folyamat szakaszai
2024-06-24

A vásárlási folyamat egy többlépcsős rendszer. Több lépésen megy át a vásárló mire eljut a termék vagy szolgáltatás kiválasztásához, a vásárlói igény felismerésétől kezdve az információgyűjtésen keresztül a tényleges vásárlásig és a vásárlás utáni magatartásig. Ezek a lépések fontos szerepet játszanak abban, hogy a fogyasztók elégedettek lehessenek. A folyamat megértése lehetőséget teremt a vállalatok számára, hogy jobban kitudják szolgálni a fogyasztók igényeit.

 

Vásárlási folyamat szakaszai: 

 

  1. Probléma felismerése
  2. Információgyűjtés
  3. Alternatívák értékelése
  4. Vásárlási döntés
  5. Vásárlás utáni magatartás

 

Probléma felismerése: A „Houston, van egy problémánk” Pillanat

A lehetséges vásárlónak fel kell ismerni, hogy szüksége van valamire, ami jelenleg nincs a birtokában. Ez egy problémát jelent az adott vásárlónak. A szükséglet kielégítése, illetve a hiány megszüntetése érdekében terméket vagy szolgáltatást kell beszereznie. Ennél a pontnál lép be a második szakaszba, azaz az információgyűjtés szakaszába.

 

Információgyűjtés: Sherlock Holmes Üzemmód

Ebben a szakaszban a fogyasztó információt gyűjt a probléma megoldásához. Az árakat, a minőséget, a funkciókat, a márkákat és más számára releváns szempontokat vizsgál meg.  Addig kutat ameddig nem érzi elegendőnek ismereteit az adott termékről/szolgáltatásról. Minél drágább terméket kíván vásárolni, annál hosszabb lesz a keresési szakasz, hiszen nagyobb a rizikó is. Forrás lehet kereskedelmi forrás, például egy reklám vagy egy eladó. Illetve lehet személyes forrás, mint például család, barátok tapasztalata, ismerete, véleménye. 

 

Alternatívák értékelése: 

Az információkeresés szakaszában összegyűjtött információkat hasonlítja össze a fogyasztó figyelembe véve a számára releváns szempontokat és eldönti, hogy melyik megoldás felel meg a legjobban az igényeinek és elvárásainak. Szempont lehet a termék/szolgáltatás ára, minősége, tulajdonsága, image-e.

 

Vásárlási döntés: 

Az alternatívák értékelése után a fogyasztó meghozza a döntést. Először azt dönti el, hogy szeretne vásárolni vagy inkább nem. Abban az estben, ha a vásárlás mellett dönt, akkor kiválasztja a szerinte legmegfelelőbb terméket/szolgáltatást. A döntés magába foglalja a mennyiséget, a vásárlás helyét, időpontját és fizetési módját is.

 

Vásárlás utáni magatartás:

A termék/szolgáltatás vásárlás utáni használata, fogyasztása közben fog kiderülni, hogy beváltotta-e a hozzá fűzött elvárásait és reményeit, negatív vagy pozitív tapasztalat volt-e. Ezek az ismeretek mind segítségére lesznek a fogyasztónak a következő hasonló döntés meghozatalában. 

 

A vásárlási folyamat megértése kulcsfontosságú a vállalatok számára, mert így jobban kielégíthetik a fogyasztói igényeket. Minden egyes lépésnél lehetőség nyílik a vásárlók pozitív befolyásolására, segítve őket az információgyűjtésben, az alternatívák értékelésében és a döntéshozatalban. Ha ezt jól csináljuk, az eredmény nem csak egy elégedett vásárló, hanem egy hűséges ügyfél is lesz.

 

Vissza

Hajlamtól a realitásig, avagy hogyan induljunk el internetes megjelenésünk kialakításában

2025. 09. 16.
Egy cég sikerességét nagy mértékben meghatározza marketingkommunikációja, vagyis annak meghatározása és tervezése, hogy célcsoportunkat milyen módon szeretnénk megszólítani. Fontos lépé…
Bővebben

Pályázatunk ’AI alapú marketing megoldások’ kategóriája idén is várja a jelentkezőket!

2025. 09. 12.
Az AI technológia az utóbbi években a soha meg nem álló digitális fejlődés egyik legfőbb képviselőjévé vált. Sok szakirányban használata erősen ajánlott annak érdekében, hogy a vállalko…
Bővebben

Digitális élménytervezés a jövő honlapjain – a felhasználói élmény, mint a weboldalak új mércéje

2025. 09. 11.
A mai weboldalak már jóval túlmutatnak az információközlés és a termékbemutatás hagyományos szerepén. Az új generációs honlapok elsődleges célja, hogy élményt nyújtsanak a látogató…
Bővebben
További hírek