Trendek, amik megváltoztatják a jövőt

2016-10-19

Úgy tűnhet, hogy néhány most meghatározó trend, mint a fogyasztók igénye az azonnali ügyfélkapcsolatra, vagy a technológiától való elfordulás, egyik pillanatról a másikra jelenik meg a piacon. A technológiai forradalom által (is) kiváltott változások valóban félelmetes sebességgel következnek be, alig néhány hónap vagy év alatt teljesen felforgatva korábban évtizedekig működő piacokat. A cégek nem nagyon tehetnek mást, alkalmazkodniuk kell a megváltozott körülményekhez. Ehhez nyújtunk most fogódzót és néhány tanácsot a PwC friss tanulmánya segítségével.

Terrorveszély esetén egy kattintás a Facebook safety check alkalmazásra, segélykérő applikáció letöltése utazás előtt, két könyv elolvasása az ingázással töltött idő alatt, takarítás kiszervezése két gombnyomással, alvásritmus-figyelés otthon, húsmentes hétfő… Ez csak néhány a mindennapjainkba beépülő szokások közül, amelyek egyértelműen meghatározzák korunk termékfejlesztéseit, innovációit és újfajta piaci lehetőségeit –közben pedig alapjaiban forgatnak fel akár teljes iparágakat. A fogyasztói trendek minden korábbinál gyorsabban változnak, az iparágaknak pedig épp ilyen gyorsan kell reagálniuk. Gondoljunk csak az Uber és a taxik példájára: a személyszállító kisiparosok a jól bevált módszereikkel évtizedekig lényegében változatlan formában működtek. Az Uber megjelenése azonban néhány hónap alatt felforgatta ezt a bevett rendet.

Ugyan Magyarországon a taxisok sikerrel védték meg érdekeiket, de a jelzés egyértelmű: senki sincs biztonságban, a megváltozott fogyasztói igényekre reagálva a semmiből bárki kaphat egy életveszélyes versenytársat. Mi volt az Uber előnye? Reagált egy, az okostelefonok elterjedésével létrejött fogyasztói igényre, míg a taxisok nem, vagy nem elég gyorsan alkalmazkodtak. Ám, honnan tudhatjuk meg, hogyan változnak a jövőben a fogyasztók igényei és hogyan reagálhatunk rájuk? Ezeket a kérdéseket valószínűleg minden vállalatvezető legalább egyszer már feltette magának, és feltehetőleg nem jutott kielégítő válaszra. Hiszen nem létezik best practice megoldás, ahogy egy ötletről sem lehet elsőre megmondani, hogy a piac elfogadja-e vagy sem. Ám léteznek olyan trendek, amelyeket figyelembe kell vennünk, és amelyekből következtethetünk arra, mit tartogat számunkra a holnap.

A PwC napokban megjelent „Új generációk, új fogyasztók, új válaszok” című tanulmánya két dimenzió mentén vizsgálja a fogyasztói szokásokat: a globális változásokat figyelembe véve, amelyek változásokat hoznak létre a fogyasztói igényekben; illetve az ezek által katalizált innovációk mentén, amelyek beépülnek a fogyasztók mindennapjaiba, a táplálkozástól egészen a városi életig. A trendekben közös, hogy részben meghazudtolják azt a hagyományos dogmát, miszerint a fogyasztói döntéseket a minőség/ár/megbízhatóság határozza meg, ehelyett egy újfajta hármas tényező lép előtérbe: a tudás, az idő és a biztonság.

„A kutatás során azt láttuk, hogy a mai globális trendek okozata közel azonos: a világ egyre összekapcsoltabbá válik – mind a való életben, mind a virtuális térben –, és ez három dologra hat ki: a tudásra, az időre és a biztonságra. A hálózatok bővülésével egyre több tudásunk lesz, ugyanakkor egyre kevesebb időnk is arra, hogy a tudást megszerezzük” – mondja Osztovits Ádám, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezető cégtársa.

Reagálni kell!

Azok a vállalatok, amelyek az információkat strukturált módon képesek feldolgozni, és saját maguk javára fordítani, nemcsak nagyobb estéllyel adnak személyre szabott ajánlatot a fogyasztónak, de a fogyasztói választásokat is befolyásolhatják, vagy akár látens igényeket is feltárhatnak. A fogyasztók azonnal elérhető megoldást szeretnének bármely problémára, bárhol is legyenek, és bármit is csináljanak, vagyis egy terméket, szolgáltatást itt és most kell eladni. Ne csak a főtrendet figyeljük! Egyes megoldások ott találják meg a piaci rést, hogy a fogyasztók mindennapjaiba beépült szokásokat befolyásolják, megváltoztatják, más trendekkel ellentétes igényeket szolgálnak ki.

A PwC hét olyan üzletileg releváns fogyasztói trendet azonosított, amely meghatározza korunk termékfejlesztéseit, innovációit és újfajta piaci lehetőségeit. Ezek közül most induló sorozatunkban a hét meghatározó globális irányzatból első alkalommal két, a mindennapjainkat talán leglátványosabban meghatározó trenddel, illetve „ellentrenddel” foglalkozunk részletesebben, hogy milyen formában jelennek meg ezek a fogyasztók – és a vállalkozások – döntéseiben, illetve adunk néhány praktikus tanácsot is arra, hogyan alkalmazkodjunk ezekhez.

Ami jön: újfajta döntéshozatal

A technológiai fejlődéssel a fogyasztók kezébe nemcsak okostelefonok kerültek, hanem információs hatalom is: pillanatok alatt hasonlíthatnak össze árakat, nézhetik meg, melyik kávézó van hozzájuk a legközelebb, vagy hogy az előttük lévő terméket más fogyasztók hogyan értékelték. Az azonnaliság („itt és most”), a személyre szabott ajánlatok és a termékekről/szolgáltatásokról könnyen áttekinthető háttér-információk váltak a fogyasztói döntéseket meghatározó tényezőkké.

A közösségimédia-használat a mindennapjaink szerves része lett (több mint 3 milliárd internetfelhasználó közül 2 milliárd ember aktív közösségimédia-felhasználó), ezáltal a vásárlás egy közösségi élmény, ahol a barátok, ismerősök, de akár idegenek véleménye is meghatározza döntéseinket. A hagyományos értékek mellett (úgymint az ár, minőség és megbízhatóság) mások személyes tapasztalata az, ami eldöntheti, hogy végül melyik termék mellett tesszük le voksunkat. Ezek a fogyasztói észrevételek és visszajelzések a közösségi médián túl többféle online csatornán (blogok, fórumok, honlapok) érkeznek, amik a fogyasztók kezébe helyezik a kontrollt, és a vállalatok számára óriási, eddig nem létező információforrást teremtenek.

Mit tehetnek a vállalatok?

  • Egyszerűsítsük le a döntési folyamatot! Azok a vállalatok, amelyek a fogyasztók döntési folyamatából a tájékozódás és az értékelés lépéseit ki tudják iktatni, vagy azokat nagymértékben lecsökkentik, a fogyasztó számára jelentős értéket teremtenek.
  • Elemezzük és befolyásoljuk a rólunk kialakult képet! A közösségimédiaeszköz-elemzés (angol terminológiában social listening) alkalmazása lehetőséget teremt arra, hogy a vállalat jobban megértse, kik a fogyasztói, majd befolyásolja vagy akár módosítsa fogyasztóinak véleményét. Az eszköz lényege, hogy automatizált módon gyűjti, szűri, elemzi, és üzletileg felhasználható struktúrába rendezi a közösségimédia-felületén keletkező, az adott vállalat számára releváns tartalmakat. A sikeres vállalatok között az fog kitűnni a jövőben, amely releváns véleményekkel és hozzászólásokkal a termékéről vagy szolgáltatásáról kialakult képet befolyásolni tudja.
  • Tudjunk meg többet a fogyasztóink jövőbeni döntéséről! Nagy lehetőségeket rejt az ügyféladatok elemzése alapján megvalósuló prediktív analízis is. A prediktív analízis nagy mennyiségű adatok között ok-okozati összefüggéseket keres, és a jövőre vonatkozó következtetésekben segíti a vállalatokat (pl.: ügyfél-lemorzsolódás előrejelzése, amikor az ügyfél a vállalat egyre kevesebb szolgáltatását veszi igénybe). Ennek ismeretében a vállalat képes lesz befolyásolni a fogyasztó jövőbeni döntéseit, vagy éppen a fogyasztó folyamatosan változó igényeihez tud alkalmazkodni ajánlataival.
  • Készítsünk azonnali és személyre szabott ajánlatokat! A döntés meghozatalát az azonnali (bárhol és bármikor) és a személyre szabott ajánlatok segítik. Az azonnaliságot a többféle platform támogatja, melyek egyforma ügyfélélményt nyújtanak, míg a személyre szabott megoldások csakis a megfelelő ügyfélismerettel (pl. CRM-rendszer adatain keresztül, social listening, piackutatások) érhetőek el.

Újat akarunk, de mégis visszavágyunk a gyökerekhez

„Az embereket a nap 24 órájában körülveszi a technológia. Ezzel párhuzamosan, egyfajta ellentrendként született egy olyan törekvés is, amely azt célozza, hogy az internet- és telefonfüggőségtől hogyan szabadítsa meg az egyéneket. A Vissza a gyökerekhez részben olyan megoldásokat mutatunk be, mint a technológiai-detox vagy éppen az okostelefonról való leszokást segítő app” – emeli ki Séra Eszter, a PwC Magyarország szenior üzleti tanácsadója.

Egy évtized sem telt el az iPhone-ok piaci bevezetése óta, mégis, a WebMD, az USA egyik legnépszerűbb, betegségekkel és tünetekkel foglalkozó portálja már külön cikkben foglalkozik az okostelefon-függőséggel. Hasonló, modern kori „betegségekre” keresve olyan kifejezéseket találunk, mint „túlzott telefonhasználat” (mint függőségi szindróma), internetfüggőség, vagy éppen kiégésiszindróma. Ez a függőségi viszony olyan további szorongást okozó lelki betegségekhez vezet, mint a „nomofóbia”, vagyis kényszeres ragaszkodás a mobiltelefonhoz, illetve félelem attól, hogy a mobiltelefonunk nélkül kell boldogulnunk.

A technológiai függőség mellett más tényezők is vannak, amelyek miatt mai életünk nagyban eltér attól, ahogy elődeink éltek. Bármely boltba – legyen az egy hipermarket vagy egy online bolt – belépve a bőség zavara tárul elénk, az utcaképek alapvető elemeivé váltak a hirdetések, és mindeközben sokszor már azt sem tudjuk, hogy a kosarunkba kerülő termék honnan származik. A minket körülvevő információ- és termékdzsungel észrevétlenül megnehezíti a fogyasztók életét, akik emiatt naponta számtalan plusz döntés meghozatalára kényszerültek, így kezd kirajzolódni az igény egy újfajta egyszerűségre, letisztultságra.

Mit tehetnek a vállalatok?

  • Találjuk meg az egyensúlyt! Fontos észrevenni, hogy a technológiafüggőség és a technológiától való elszakadás igénye egymás mellett párhuzamosan léteznek, akár ugyanazon fogyasztó egy-egy napján belül is
  • Kezdjük az alapoktól! Az okostelefonokkal felnövő generációk számára a nem-virtuális világban történő szocializáció, telefon nélküli érvényesülés valódi tanulási lehetőségeket fog rejteni. Ennek kiaknázásához fontos feltérképezni, mik azok az emberi készségek, melyeket a telefonok miatti eltérő szocializáció miatt esetleg fejleszteniük kell.
  • Egyszerűsítünk! A márkaépítésben egyre népszerűbb stratégia lehet, ha egy termék vagy szolgáltatás a komplexitás helyett az egyszerűség üzenetét kommunikálja, ezzel átláthatóbbá és könnyebbé téve a fogyasztók döntéseit.

/piacesprofit.hu/

Vissza

Díjátadó képek

2019. 12. 03.
18. alkalommal került megrendezésre az online marketingkommunikációs szakma legrangosabb hazai eseménye, Az Év Honlapja pályázat. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing T…
Bővebben

Íme 2019 legjobb honlapjai!

2019. 11. 28.
18. alkalommal került megrendezésre az online marketingkommunikációs szakma legrangosabb hazai eseménye, Az Év Honlapja pályázat. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing T…
Bővebben

Lezárult Az Év Honlapja nevezési időszaka

2019. 11. 07.
Véget ért 'Az Év Honlapja' pályázat nevezési időszaka tegnap éjfélkor. 182 látványos honlap, applikáció kreatív és technológiai megoldás és marketing kampány érkezett összesen 2…
Bővebben
További hírek