Értelmezzük helyesen a visszafordulási arányt

2018-09-03

Az Analytics rengeteg mérőszámot mutat meg nekünk a riportok böngészése során, ezek közül az egyik leglátványosabb értékeket produkáló a visszafordulási arány (angol irodalomban bounce rate). Az egyszerűnek tűnő mutatót rendkívül sokszor hibásan értelmezik, ezáltal hibás következtetéseket vonnak le a látott adatokból.

Mi a visszafordulási arány?

A Google Analytics visszafordulásként, bounce-ként jelöl meg minden olyan esetet, amikor egy látogató érkezik az oldalunkra, majd onnan minden további művelet nélkül távozik – azaz nem kattint semmilyen linkre az oldalon belül, nem végez olyan műveletet, amit mi eseményként mérünk (pl. videó lejátszás elindítása). A távozás történhet a böngésző(lap) bezárásával, a vissza gombra kattintással, vagy akár más URL begépelésével is, ez nem befolyásolja a méréseket.

A visszafordulási arány mérőszám többek között a “Közönség / Áttekintés” vagy az “Ügyfélszerzés / Áttekintés” menüpontokban látható, de egyéni riportokban is megjeleníthető.

 

Visszafordulási arány a közönség riportban:

 

Visszafordulási arány az ügyfélszerzés riportban:

 

A visszafordulás és az oldalon eltöltött idő

Ha a visszafordulási arány magas (kb. 50% feletti), célszerű azt mindig az oldalon eltöltött idővel együtt megvizsgálni, a kettő együtteséből lehet ugyanis következtetéseket levonni.

Két külön esetet, problémát jelez az, ha a visszafordulások száma magas, és ezzel együtt az oldalon töltött idő alacsony, valamint ha a visszafordulások száma magas, de az oldalon eltöltött idő is több.

A magas visszafordulási arány és rövid idő az oldalon együtt azt jelzi, hogy a beérkező látogató gyorsan, további műveletek és a landoló oldal tartalmának olvasása nélkül azonnal, vagy nagyon hamar elhagyja a weboldalt. Ez különösen fizetett forgalmi források esetén fájdalmas, hiszen ilyen esetben feleslegesen fizettünk az átkattintásért, és romlik a konverziós arány.

Az oldalon töltött idő szempontjából kritikus határ meghatározásához célszerű a vizsgált oldalt néhány teszt felhasználóval alaposan, legalább a háromnegyedéig végigolvastatni, és eközben mérni az ehhez szükséges átlagos időt. Ha a látogatóinknál ennél jelentősen rövidebb időt látunk az analitikában, akkor feltételezhetjük, hogy nem nagyon olvassák végig a nekik szánt tartalmat.

Ilyen esetben valószínűsíthetjük, hogy a látogató egyáltalán nem azt kapta, amit várt, amikor egy olyan linkre kattintott, ami hozzánk vezette. Kampányok esetén érdemes először megvizsgálni, hogy a kreatív szövege, tartalma valóban pontosan utal-e arra az ajánlatra, amit kommunikálni szeretnénk, nem ebből adódik-e esetleg a félreértés.

Ha az alapvető üzenet megfelelő, akkor az oldal tartalmán, a szövegen, képeken érdemes dolgozni és további változatokat tesztelni, hogy azok jobban megfogják és lekössék az érkező látogatók figyelmét, ezzel elérve az oldalon töltött idő megnövekedését.

Ha magas a visszafordulási arány, de nem kritikusan rövid az eltöltött idő, akkor élhetünk azzal a feltételezéssel, hogy a tartalomfogyasztással nincs gond, de az oldal végére érve nem látnak olyat, amire érdemes tartják rákattintani, így nem navigálnak tovább az oldalunkon, webshopunkon belül. Az ilyen oldalakon a tartalomban, vagy a tartalom végén elhelyezett call-to-action elemekből kell újabb változatokat tesztelnünk, hogy az oldalra érkező látogatók konverziós arányát javítani tudjuk.

 

A visszafordulás és a konverziós arány

Bizonyos esetekben akár azt is tapasztalhatjuk – amennyiben az e-kereskedelmi tranzakciók mérésemegfelelően be van kötve -, hogy egy landoló oldalon magas a visszafordulás, ugyanakkor jó az innen származó konverziós arány.

Ebben az esetben érdemes a felhasználókat két külön szegmensre bontva megvizsgálni, és azokat a főbb különbségeket – viselkedés, kampány forrás, esetleg használt technológia és eszközök – azonosítani, amelyek segíthetnek megérteni, hogy bizonyos látogatói csoportok miért viselkednek máshogy az oldalon. Ha ezeket a tulajdonságokat megtaláltuk, akkor ezt az információt felhasználva optimalizálhatjuk az oldalt úgy, hogy a korábban konverzió nélkül, azonnal távozó látogatóink is könnyebben vásárlóvá válhassanak a jövőben.

 

/kosarertek.hu/

Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek