Értelmezzük helyesen a visszafordulási arányt

2018-09-03

Az Analytics rengeteg mérőszámot mutat meg nekünk a riportok böngészése során, ezek közül az egyik leglátványosabb értékeket produkáló a visszafordulási arány (angol irodalomban bounce rate). Az egyszerűnek tűnő mutatót rendkívül sokszor hibásan értelmezik, ezáltal hibás következtetéseket vonnak le a látott adatokból.

Mi a visszafordulási arány?

A Google Analytics visszafordulásként, bounce-ként jelöl meg minden olyan esetet, amikor egy látogató érkezik az oldalunkra, majd onnan minden további művelet nélkül távozik – azaz nem kattint semmilyen linkre az oldalon belül, nem végez olyan műveletet, amit mi eseményként mérünk (pl. videó lejátszás elindítása). A távozás történhet a böngésző(lap) bezárásával, a vissza gombra kattintással, vagy akár más URL begépelésével is, ez nem befolyásolja a méréseket.

A visszafordulási arány mérőszám többek között a “Közönség / Áttekintés” vagy az “Ügyfélszerzés / Áttekintés” menüpontokban látható, de egyéni riportokban is megjeleníthető.

 

Visszafordulási arány a közönség riportban:

 

Visszafordulási arány az ügyfélszerzés riportban:

 

A visszafordulás és az oldalon eltöltött idő

Ha a visszafordulási arány magas (kb. 50% feletti), célszerű azt mindig az oldalon eltöltött idővel együtt megvizsgálni, a kettő együtteséből lehet ugyanis következtetéseket levonni.

Két külön esetet, problémát jelez az, ha a visszafordulások száma magas, és ezzel együtt az oldalon töltött idő alacsony, valamint ha a visszafordulások száma magas, de az oldalon eltöltött idő is több.

A magas visszafordulási arány és rövid idő az oldalon együtt azt jelzi, hogy a beérkező látogató gyorsan, további műveletek és a landoló oldal tartalmának olvasása nélkül azonnal, vagy nagyon hamar elhagyja a weboldalt. Ez különösen fizetett forgalmi források esetén fájdalmas, hiszen ilyen esetben feleslegesen fizettünk az átkattintásért, és romlik a konverziós arány.

Az oldalon töltött idő szempontjából kritikus határ meghatározásához célszerű a vizsgált oldalt néhány teszt felhasználóval alaposan, legalább a háromnegyedéig végigolvastatni, és eközben mérni az ehhez szükséges átlagos időt. Ha a látogatóinknál ennél jelentősen rövidebb időt látunk az analitikában, akkor feltételezhetjük, hogy nem nagyon olvassák végig a nekik szánt tartalmat.

Ilyen esetben valószínűsíthetjük, hogy a látogató egyáltalán nem azt kapta, amit várt, amikor egy olyan linkre kattintott, ami hozzánk vezette. Kampányok esetén érdemes először megvizsgálni, hogy a kreatív szövege, tartalma valóban pontosan utal-e arra az ajánlatra, amit kommunikálni szeretnénk, nem ebből adódik-e esetleg a félreértés.

Ha az alapvető üzenet megfelelő, akkor az oldal tartalmán, a szövegen, képeken érdemes dolgozni és további változatokat tesztelni, hogy azok jobban megfogják és lekössék az érkező látogatók figyelmét, ezzel elérve az oldalon töltött idő megnövekedését.

Ha magas a visszafordulási arány, de nem kritikusan rövid az eltöltött idő, akkor élhetünk azzal a feltételezéssel, hogy a tartalomfogyasztással nincs gond, de az oldal végére érve nem látnak olyat, amire érdemes tartják rákattintani, így nem navigálnak tovább az oldalunkon, webshopunkon belül. Az ilyen oldalakon a tartalomban, vagy a tartalom végén elhelyezett call-to-action elemekből kell újabb változatokat tesztelnünk, hogy az oldalra érkező látogatók konverziós arányát javítani tudjuk.

 

A visszafordulás és a konverziós arány

Bizonyos esetekben akár azt is tapasztalhatjuk – amennyiben az e-kereskedelmi tranzakciók mérésemegfelelően be van kötve -, hogy egy landoló oldalon magas a visszafordulás, ugyanakkor jó az innen származó konverziós arány.

Ebben az esetben érdemes a felhasználókat két külön szegmensre bontva megvizsgálni, és azokat a főbb különbségeket – viselkedés, kampány forrás, esetleg használt technológia és eszközök – azonosítani, amelyek segíthetnek megérteni, hogy bizonyos látogatói csoportok miért viselkednek máshogy az oldalon. Ha ezeket a tulajdonságokat megtaláltuk, akkor ezt az információt felhasználva optimalizálhatjuk az oldalt úgy, hogy a korábban konverzió nélkül, azonnal távozó látogatóink is könnyebben vásárlóvá válhassanak a jövőben.

 

/kosarertek.hu/

Vissza

Hogyan legyen felhasználó-központú a weboldalad?

2019. 04. 15.
A felhasználó-központú design egy olyan kifejezés, melyet a termékgyártók használnak az emberek számára történő tervezés folyamatának leírására. A felhasználó-központú design olyan mego…
Bővebben

Emojik használata, a jobb átkattintási arányért

2019. 04. 09.
Az emojik sokáig csak a fiatalabb generációk kommunikációjának részét képezték, mára azonban a mainstream online kommunikáció részévé váltak. Nem lehet úgy kiküldeni egy e-mailt vagy fe…
Bővebben

Hogyan érj el weboldalladdal jobb helyezést a Google keresőben?

2019. 04. 02.
Egy vállalkozás sikere nagy mértékben múlik azon, hogy mennyire hatékonyan tudnak új ügyfelet szerezni. Ennek az ügyfélszerzésnek a legolcsóbb és egyben az egyik leghatékonyabb formája…
Bővebben
További hírek