Ikonok használata

2019-08-30

Az ikonok által könnyebben és gyorsabban megértethetjük a lényeget a felhasználókkal. De nem minden esetben jó megoldás az ikonok használata. Mikor nem? És hogyan használjuk az ikonokat a weboldalunkon?

Ha körülnézel a weben, az e-mailektől a Facebookig, mindenhol ikonokkal találkozol. Néha segíti a megértésüket egy címke, sokszor azonban nem. Az emberek már régóta – a web indulása előtt is – használtak ikonokat kommunikációs eszközként. Bárhol is kerülnek alkalmazásra, mindig egyetlen célt szolgálnak: hatékonyan elmondani egy üzenetet egy közismert, vizuális nyelv segítségével.

Milyennek kell lennie egy ikonnak?

Az ikonoknak két feltételnek meg kell felelniük:

  • széles körűen felismerhetőnek kell lenniük,
  • egy bizonyos, jól ismert jelentést kell tartalmazniuk.

Amikor egy ikon ennek a két feltételnek megfelel, akkor kétségtelenül hatékony eszközként kommunikálja az üzenetet. Gondolj csak olyan vallási jelekre, mint például a kereszt vagy a hatágú csillag. Ugyanakkor a digitális világban még nincsenek ennyire jól megalapozott szimbólumok.

Az, hogy egy ikont széleskörűen felismerhetővé tegyünk, nem könnyű munka. Arra is szükség lehet, hogy szabványok határozzák meg a megjelenését. Ellenkező esetben az emberek másként értelmeznek ikonokat, mint ahogy Te szeretnéd, hogy értelmezzék őket. Léteznek olyan kulturális és személyes asszociációk, melyek megváltoztatják egy szimbólum jelentését, ami néha katasztrófához vezet.

Egy ikon értelmezése esetében ugyanolyan fordítási nehézségekkel kell szembenézni, mint az írott és beszélt nyelv esetében. Egy ikon jelentése kultúránként változó lehet. A nem egyértelmű jelzéseket pedig a webdesignban el kell kerülni.

Ha egy ikont már magyarázni kell, akkor az már nem működik megfelelően. Attól válik ismerőssé, hogy az emberek sokszor találkoztak már vele. Ha eltérünk a megszokottól, akkor az zavart és romló felhasználói élményt okoz. Az rossz megoldás, amikor egy ikon értelmét más designelemek segítségével kell megmagyarázni.

Hogyan válaszd ki a megfelelő ikonokat és hogyan használd őket?

Ikonokat kiválasztani nem könnyű. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy bármilyen ikoncsomagba tartozó ikont elfogadnak, mert azzal találkoztak, és így a legegyszerűbb. Úgy gondolják, hogy az ikon csak egy szimpla ikon, nem kell túlgondolni, bármelyik jó lesz. Pedig mivel funkciója van, egy rossz választás rontja a felhasználói élményt a weboldalon. De mire figyelj?

A témához illő ikonokat használj!

Olyan ikonokat válassz a weboldaladra, melyek illeszkednek az iparágadhoz, a weboldalad tartalmához, témájához. Ha az ikonok erősítik a kontextust, könnyebben megértik az emberek az oldalt.

Legyen összhangban a márkáddal és a stílusoddal!

Az a jó, ha az ikonjaid hozzátesznek valamit a weboldalad stílusához, nem pedig elvesznek belőle. Egy komoly, szakmai weboldalon nem használhatsz vicces, színes, kézzel rajzolt ikonokat. Ugyanez igaz fordítva is.

Gondold át, hogy hány ikonra van szükséged!

Sok ikoncsomagnál gondot jelent, hogy nem található bennük elegendő ikon. Legalábbis a Te igényeid kielégítésére túl kicsi a választék. Erre azonban sokszor utólag jössz rá. Érdemes tehát még a választás előtt átgondolni, hogy hány ikont szeretnél használni, mert az nem lesz jó, ha később más stílusú ikonokkal kényszerülsz kiegészítésre.

Gondold át a méretet és a szerkeszthetőséget!

Vannak olyan ikonok melyek vektor formátumúak, ezáltal bármilyen méretűek lehetnek, és könnyű őket szerkeszteni. Ugyanakkor vannak olyanok is, melyek adott felbontásúak, és csak abban a méretben tudod őket használni. Ez fontos lehet, amikor a megfelelő megoldást keresed a weboldaladra.

Szavakkal egészítsd ki az ikonokat!

Az ikonok jobb megértése érdekében célszerű őket szavakkal is kiegészíteni. Az emberek ugyan a vizuális jelzéseket gyorsabban befogadják, mint a szövegeket, különösen, ha már ismerik az adott jelzés jelentését, mégsem szabad mindent egyetlen ikonra alapozni. Általában a szavak teszik világossá egy ikon jelentését, és ezek alakítják ki a bizalmat azzal kapcsolatban, hogy egy interakció a várt eredményt hozza. A növekvő bizalom pedig jelentős javulást eredményez a kulcsfontosságú mutatóknál.

Óvatosan a trendekkel!

A divatos ikonokkal érdemes óvatosnak lenni, mert ezek nem maradnak velünk tartósan. Egy-egy rövid életű projektnél jópofa megoldás lehet a használatuk, de a hosszú életűnek tervezett felhasználói felületeknél érdemes a klasszikus ikonok használatánál maradni. A designereknek vigyázni kell a trendek követésére, amikor a használhatóság is fontos tényező.

Mit ronthatsz el az ikonoknál?

1. Vizuálisan túl összetettek

Már Byrne 1993-as tanulmánya is rámutatott arra, hogy az egyszerű ikonok sokkal jobban érthetők az emberek számára. A résztvevők három különböző típusú fájl-ikont kaptak: egy üreset, egy egyszerűt és egy bonyolultat. Az egyszerű ikonok egyértelműen jobban teljesítettek, mint az üres és a komplex ikonok.

Az egyszerűség tehát alapvető tényező az ikonok tervezésénél. Ha túl sok részletet kap egy ikon, az nem segíti az embereket a megértésben, csak hátráltatja őket.

A kevesebb tehát itt is több. Az ikon is vizuális zajként viselkedhet, és egyáltalán nem jelent segítséget a megértésben, ha túl bonyolulttá, túl részletessé tesszük. Túlegyszerűsíteni sem érdemes persze, mert az megint csak rontja az érthetőséget.

2. Túl elvont ikonok

Egy kutatásból kiderült, hogy az absztrakt ikonok értelmezése több kognitív energiát igényel az emberek részéről. Egy pontosan ábrázolt ikon felhasználó-barát, mivel egy való világban létező tárgyra vagy élményre utal vissza.

Amikor tehát lehetséges, törekedj pontos ábrázolásra az ikonoknál! Ez persze nem minden esetben lehetséges, hiszen jelölhet az ikon olyan cselekvést is, amit nem tudsz leképezni a való világot alapul véve. Ilyen például egy “megosztás”. A megosztás fogalma ugyanis önmagában is egy elvont dolog, így ennél ahhoz az ábrázoláshoz kell visszanyúlni, mely általános elfogadottá vált.

3. Össze nem illő szöveg és kép

Az ikonok akkor működnek a legjobban, ha szöveggel párosítják őket. Ez ugyanis segít abban, hogy megelőzzünk minden kétértelműséget az ikonnal kapcsolatban. Ugyanakkor az ikonnak és a szövegnek pontosan illeszkednie kell egymáshoz. Azaz a címkének segítenie kell abban, hogy világosabbá váljon az ikon jelentése, és ezt összehangoltan kell megtennie.

4. Figyelemmel kell lenni az eltérő kultúrákra

Az egyes kultúrák egészen eltérően értelmezhetnek bizonyos szimbólumokat, illetve lehetnek olyan jelzések, melyek bizonyos területeken jelentéssel bírnak, máshol azonban nem. Ha a termékedet a világ minden részéről használják az emberek, akkor olyan ikonokat kell választanod, melyek teljesen általános érvényűek. Ugyanakkor az is igaz, hogy sok esetben a lokalizált ikonok jobban működnek, mint az általános megoldások.

 

forrás: http://blog.webshark.hu/2019/08/05/ikonok-hasznalata/

Vissza

“A mottónk: Digitális jelenléted, amire mi is büszkék lehetünk.”

2024. 04. 24.
A mai interjúnkban a YCO Digital Agency csapatát kérdeztük, akik Márkasite kategóriában Minőségi díjat szereztek. A YCO Digital Agency csapata azt tanácsolja azoknak, akik most kez…
Bővebben

"Az online Árfigyelő hiteles és megbízható információkat szolgáltat a fogyasztók számára."

2024. 04. 21.
Mai interjúnkban a Gazdasági Versenyhivatalt kérdeztük, Horváth Bálint kommunikációs vezető válaszolt kérdéseinkre. "Az Év Honlapja" pályázaton Kormányzat kategóriában Minőség…
Bővebben

Hogyan kommunikálj a közönségeddel?

2024. 04. 19.
Gondolatainkat és önmagunkat akkor tudjuk a legjobban kifejezni, ha kommunikálunk. A kommunikációs folyamat során mindig információkat adunk át és cserélünk az online- és az offline tér…
Bővebben
További hírek