Statikus és dinamikus weboldalak

2019-02-18

Milyen egy statikus weboldal? És milyen egy dinamikus? Mi a különbség a kettő között? Ha úgy érzed, hogy még a statikus vagy dinamikus weboldal jelentése nem teljesen világos, akkor remek helyen jársz, röviden tömören összeszedtük a kettő közötti különbségeket.

▫ Statikus weboldal

A statikus weboldal, mint ahogy az már a nevében is benne van, statikus tartalmakból áll (ez nem jelenti azt hogy nem tartalmaz animációkat). Ez csupán csak azt jelenti, hogy a weboldal egyéni adatokból áll, amelyeket a weboldal előhívásával lehet elérni. Egyszerűen arról van szó, hogy a tartalmakat egy programfelismerő kezeli, illetve változtatja. A legtöbb weboldal statikus és ezért nem különösebben aktuális. 

Ha szeretnéd az adatokat módosítani rajta, mert mondjuk elavultak az információk, akkor sajnos hamar kiderül, hogy a statikus oldalaknak nincs egyszerűen kezelhető adminisztrációs felülete. Az ilyen oldalak jellemzően html, css és javascript fájlokból állnak, ezek írják le az egész oldalt. Két megoldás létezik erre a "problémára": megtanulsz beleírni ezekbe a fájlokba, vagy fizetsz valakinek, aki megcsinálja. 

Persze van pozitív oldala is a statikus weboldalaknak. Ilyen például a gyorsaság, mivel a statikus weboldalak jellemzően kevesebb fájlból állnak, és kevésbé összetettek, jóval kisebb a teljes weboldal mérete is, és általában igaz, hogy ez gyorsabbá teszi a weboldal megjelenését. Valamint a költöztetése is egyszerűbb egy dinamikus oldallal szemben. Statikusnál csak a fájlokat kell az új helyre másolnod, míg dinamikus szerkezetnél jellemzően valamilyen adatbázist is mozgatni kell, és ennek módjára is oda kell figyelni.

▫ Dinamikus weboldal

Egy dinamikus weboldal tartalmait, előhíváskor a weboldal egy adatbázisból hívja elő „dinamikusan”. Az oldalakat jellemzően egy motor hajtja, és a szerkesztésük ezáltal jóval egyszerűbb, gyakran semmilyen szakmai tudás nem kell hozzá. Kényelmesebb, és lényegesen gyorsabb, mint lekódolni az egészet. A weboldal készítőjének, lehetősége van jelszavas bejelentkezés után, előismeretek nélkül, szövegeket, képeket, adatokat és sok egyéb dolgot feltölteni. Minden módosítás egy mentés után azonnal megjelenik a weblapon. Így a saját weblapunkat teljesen függetlenül módosíthatjuk. Ezt a típusú webdesignt elsősorban webshopoknál, blogoknál, közösségi hálóknál vagy komplett egyéni projekteknél alkalmazhatjuk. Ha egy letisztult, egyszerű weboldalt szeretnénk, annak is lehet természetesen dinamikus alapokon nyugvó weboldala. A dinamikus weboldalak ráadásul sokkal jobban követik a trendeket, hiszen folyamatosan lehet módosítani és változtatni, így könnyen és gyorsan lehet reagálni minden, a weboldalt érintő fontos információra.

A Google kereső a dinamikus weboldalakat mindig előnyben részesíti a statikusokkal szemben. Mit jelent ez? A keresőoptimalizás szempontjából fontos, hogy dinamikus weboldal válasszon, hiszen akkor a weboldala előkelőbb helyen tud szerepleni a Google keresőben, mintha a statikus weboldalt választotta volna.

▪ Röviden összefoglalva nézzük meg mindkét típus előnyeit és hátrányait:

◾ Dinamikus

előnyei:

  • megoldható és könnyen kezelhető az adminisztrációs felület
  • a felhasználó szerkesztheti a tartalmakat
  • lehetőség van a látogatók és az üzemeltető közötti interakcióra (pl. webáruház)

 

hátrányai:

  • lassabb a weboldal megjelenítése 
  • feltörhető, a védelemről gondoskodni kell
  • nagyobb és többfunkciós tárhelyre van szükség (webszerver, adatbázis, futtató környezet)

 

◾ Statikus

előnyei:

  • gyors
  • biztonságos, mivel nincs futó program nincs mit feltörni
  • gyorsabban fejleszthető (hamarabb elkészül)
  • könnyen és gyorsan készíthető biztonsági mentés
  • sokkal kisebb helyet foglal, kevesebb tárhelyet igényel
  • nem kell hozzá adatbázis és kódfuttató környezet pl. php
  • olcsóbban üzemeltethető
  • nincsenek verzió problémák és frissítési kényszer, (php, cms, modulok)

 

hátrányai:

  • nincs adminisztrációs felület
  • a frissítéshez mindenképpen kódolási ismeret szükséges
  • a felhasználó nem tudja szerkeszteni
  • a tartalom fix
Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek