A felhasználói élmény

2019-03-11

Az interneten számos meghatározást olvashatunk a user experience-ről, sokan úgy gondolják a UX design a kutatásról, a drótvázakról, a prototípus készítésről szól, arról hogy az emberek hogyan gondolkoznak, vagy mit gondolhatnak amikor használnak egy weblapot. Míg mások szerint a UX arról szól, hogy az emberek mit éreznek. Ha a weblapod használata nem elégíti ki az emberek igényeit, és úgy mennek tovább hogy nem érzik a WOW faktort akkor sürgősen javítanod kell a felhasználói élményen. 

A user experience (UX) gyakorlatilag magyarul a felhasználói élményt jelenti. Felhasználói élménynek nevezzük azokat a benyomásokat (élményeket), amik a felhasználót egy felület (UI) vagy termék használata közben érik. A UX design pedig a felhasználói élmény tervezését jelenti. 

Az UX vagyis "felhasználói élmény" munkába beletartozik:

  • Célcsoport meghatározás
  • Elemzés – (felhasználók, versenytársak)
  • Felépítés
  • Tartalom felépítés, fejlesztés
  • Váz felépítés: Weboldalaknál drótváz vagy termék esetén prototípus elkészítés
  • Tesztelés
  • Elemzés

 

Az UX design a felhasználás élményét teremti meg a felhasználóknak, legyen az honlap, webshop, alkalmazás, termék stb. Alapja mindig a felhasználók és azok viselkedési formái.

Emiatt a UX design mindig abból indul ki, hogy

  1. kik is a felhasználói,
  2. miért is ők azok,
  3. mi működik az oldalon és mi nem,
  4. hogyan alakul a felhasználók kapcsolata az adott weboldallal vagy termékkel. 

 

Miért érdemes az UX designnal foglalkozni?

  • Az UX növeli a felhasználói elégedettséget, mivel használhatóvá teszi a terméket.
  • Az UX növeli a bizalmat a vállalkozás felé, mivel a felhasználók érzik a munkát amit a vállalkozásod beletett, hogy könnyebben használható terméket állíts elő.
  • Az UX segíti a folyamatokat leegyszerűsíteni, átláthatóbbá tenni, mind a felhasználóknak, mind a vállalkozásnak.
  • Az UX révén több jövedelmet termelhetünk, mert kevesebb az un. lepattanó vásárló.
  • Az UX segítségével megismered a felhasználóidat, vásárlóidat.

 

Végezetül pedig nézzünk meg milyen alapkövetelményei vannak a jól kialakított felhasználói élménynek:

⚫ Használhatóság

Az egyik legfontosabb eleme a UX-nek. Lényege, hogy a weboldalnak mindenki által könnyen és jól használhatónak kell lennie. Amennyiben a használhatóság követelménye nem teljesül, akkor máris elbukik a cél elérésében a felhasználó. A használhatóság például azonnal megszakad, ha nem működő, hibaüzeneteket küldözgető, törött linkeket tartalmazó, vagy éppen tartalom nélküli oldallal találkozik a felhasználó.

⚫ Elérhetőség

Amellett, hogy egy tartalom kellőképpen hasznos és logikusan szervezett, az is szükséges, hogy mindenki által hozzáférhető legyen. Ez azt jelenti, hogy a weboldalnak ne legyenek hibái, nem működő oldalai, és hogy a betöltési idő és a válaszidő kellően rövid legyen. Emellett figyelembe kell venni a böngészők és az eszközök lehetőségeit annak érdekében, hogy mindenki számára biztosítsuk az oldal elérhetőségét. 

⚫ Megtalálhatóság 

Ha már van egy weboldalunk és annak van egy tartalma, akkor azt a felhasználóknak meg is kell találniuk. Ehhez kell a marketing, a reklám, mert így elérhetők azok, akik még nem hallottak a weboldalról. De egy megjegyezhető név is sokat segít abban, hogy a felhasználók könnyen visszataláljanak az oldalra.

⚫ Hasznosság 

A weboldal tartalmának kellően informatívnak, de jelentőséggel rendelkezőnek kell lennie. Fontos, hogy egyedi legyen, a többiektől különböző. A felhasználók elégedettségét azzal kell biztosítani, hogy megtalálják rajta azt, amit keresnek. Figyelni kell arra is, hogy ne legyen túl sok link, kép vagy videó. Meg kell találni a középutat az értékes és a zavaró tartalom között. 

⚫ Vonzóság 

A felhasználók akkor maradnak csak az oldalon, ha az kellően vonzó ahhoz, hogy tovább olvassanak, fogyasszák a tartalmát. Ehhez a vizuális elemeken és azok elrendezésén túl magával ragadó szövegekre is szükség van, melyek képesek fenntartani az olvasók figyelmét azt követően is, hogy a vizuális elemek már megfogták őket. 

⚫ Hitelesség

A felhasználóknak tudniuk kell, hogy az oldalon található információk pontosak, hihetőek és megbízható forrásból származnak. Éppen ezért a tartalom nem tarthatja szem előtt csak az értékesítést, nem szabad megengedni, hogy a felhasználókban bármiféle kellemetlen érzés keletkezzen. A hitelesség érdekében úgy kell tálalni az információkat, ahogy azt az emberek elvárják, a megjelenő tartalom és annak hangneme is illeszkedjen a weboldalhoz, valamint, hogy lehetőleg más, megbízható források is megerősítsék azt. Ezáltal elérhetjük, hogy a felhasználók bizalma növekedjen a weboldal olvasása közben.

 

Vissza

Egyedi weboldal készítése

2019. 03. 13.
Amikor weboldal készítésén gondolkodunk az egyik legfontosabb szempont az, hogy valami egyedit hozzunk létre. Ezáltal könnyebb minket megkülönböztetni és persze könnyebb megjegyezni is.…
Bővebben

A felhasználói élmény

2019. 03. 11.
Az interneten számos meghatározást olvashatunk a user experience-ről, sokan úgy gondolják a UX design a kutatásról, a drótvázakról, a prototípus készítésről szól, arról hogy az emberek…
Bővebben

Landing page

2019. 03. 07.
A landing page egy rendkívül fontos kifejezés a honlaptervezésben és a webergonómiában. Már a tervezési fázisban gondolnunk kell annak kialakítására. Hogy pontosan miről is va…
Bővebben
További hírek