A felhasználói élmény

2019-03-11

Az interneten számos meghatározást olvashatunk a user experience-ről, sokan úgy gondolják a UX design a kutatásról, a drótvázakról, a prototípus készítésről szól, arról hogy az emberek hogyan gondolkoznak, vagy mit gondolhatnak amikor használnak egy weblapot. Míg mások szerint a UX arról szól, hogy az emberek mit éreznek. Ha a weblapod használata nem elégíti ki az emberek igényeit, és úgy mennek tovább hogy nem érzik a WOW faktort akkor sürgősen javítanod kell a felhasználói élményen. 

A user experience (UX) gyakorlatilag magyarul a felhasználói élményt jelenti. Felhasználói élménynek nevezzük azokat a benyomásokat (élményeket), amik a felhasználót egy felület (UI) vagy termék használata közben érik. A UX design pedig a felhasználói élmény tervezését jelenti. 

Az UX vagyis "felhasználói élmény" munkába beletartozik:

  • Célcsoport meghatározás
  • Elemzés – (felhasználók, versenytársak)
  • Felépítés
  • Tartalom felépítés, fejlesztés
  • Váz felépítés: Weboldalaknál drótváz vagy termék esetén prototípus elkészítés
  • Tesztelés
  • Elemzés

 

Az UX design a felhasználás élményét teremti meg a felhasználóknak, legyen az honlap, webshop, alkalmazás, termék stb. Alapja mindig a felhasználók és azok viselkedési formái.

Emiatt a UX design mindig abból indul ki, hogy

  1. kik is a felhasználói,
  2. miért is ők azok,
  3. mi működik az oldalon és mi nem,
  4. hogyan alakul a felhasználók kapcsolata az adott weboldallal vagy termékkel. 

 

Miért érdemes az UX designnal foglalkozni?

  • Az UX növeli a felhasználói elégedettséget, mivel használhatóvá teszi a terméket.
  • Az UX növeli a bizalmat a vállalkozás felé, mivel a felhasználók érzik a munkát amit a vállalkozásod beletett, hogy könnyebben használható terméket állíts elő.
  • Az UX segíti a folyamatokat leegyszerűsíteni, átláthatóbbá tenni, mind a felhasználóknak, mind a vállalkozásnak.
  • Az UX révén több jövedelmet termelhetünk, mert kevesebb az un. lepattanó vásárló.
  • Az UX segítségével megismered a felhasználóidat, vásárlóidat.

 

Végezetül pedig nézzünk meg milyen alapkövetelményei vannak a jól kialakított felhasználói élménynek:

⚫ Használhatóság

Az egyik legfontosabb eleme a UX-nek. Lényege, hogy a weboldalnak mindenki által könnyen és jól használhatónak kell lennie. Amennyiben a használhatóság követelménye nem teljesül, akkor máris elbukik a cél elérésében a felhasználó. A használhatóság például azonnal megszakad, ha nem működő, hibaüzeneteket küldözgető, törött linkeket tartalmazó, vagy éppen tartalom nélküli oldallal találkozik a felhasználó.

⚫ Elérhetőség

Amellett, hogy egy tartalom kellőképpen hasznos és logikusan szervezett, az is szükséges, hogy mindenki által hozzáférhető legyen. Ez azt jelenti, hogy a weboldalnak ne legyenek hibái, nem működő oldalai, és hogy a betöltési idő és a válaszidő kellően rövid legyen. Emellett figyelembe kell venni a böngészők és az eszközök lehetőségeit annak érdekében, hogy mindenki számára biztosítsuk az oldal elérhetőségét. 

⚫ Megtalálhatóság 

Ha már van egy weboldalunk és annak van egy tartalma, akkor azt a felhasználóknak meg is kell találniuk. Ehhez kell a marketing, a reklám, mert így elérhetők azok, akik még nem hallottak a weboldalról. De egy megjegyezhető név is sokat segít abban, hogy a felhasználók könnyen visszataláljanak az oldalra.

⚫ Hasznosság 

A weboldal tartalmának kellően informatívnak, de jelentőséggel rendelkezőnek kell lennie. Fontos, hogy egyedi legyen, a többiektől különböző. A felhasználók elégedettségét azzal kell biztosítani, hogy megtalálják rajta azt, amit keresnek. Figyelni kell arra is, hogy ne legyen túl sok link, kép vagy videó. Meg kell találni a középutat az értékes és a zavaró tartalom között. 

⚫ Vonzóság 

A felhasználók akkor maradnak csak az oldalon, ha az kellően vonzó ahhoz, hogy tovább olvassanak, fogyasszák a tartalmát. Ehhez a vizuális elemeken és azok elrendezésén túl magával ragadó szövegekre is szükség van, melyek képesek fenntartani az olvasók figyelmét azt követően is, hogy a vizuális elemek már megfogták őket. 

⚫ Hitelesség

A felhasználóknak tudniuk kell, hogy az oldalon található információk pontosak, hihetőek és megbízható forrásból származnak. Éppen ezért a tartalom nem tarthatja szem előtt csak az értékesítést, nem szabad megengedni, hogy a felhasználókban bármiféle kellemetlen érzés keletkezzen. A hitelesség érdekében úgy kell tálalni az információkat, ahogy azt az emberek elvárják, a megjelenő tartalom és annak hangneme is illeszkedjen a weboldalhoz, valamint, hogy lehetőleg más, megbízható források is megerősítsék azt. Ezáltal elérhetjük, hogy a felhasználók bizalma növekedjen a weboldal olvasása közben.

 

Vissza

Hogyan legyen felhasználó-központú a weboldalad?

2019. 04. 15.
A felhasználó-központú design egy olyan kifejezés, melyet a termékgyártók használnak az emberek számára történő tervezés folyamatának leírására. A felhasználó-központú design olyan mego…
Bővebben

Emojik használata, a jobb átkattintási arányért

2019. 04. 09.
Az emojik sokáig csak a fiatalabb generációk kommunikációjának részét képezték, mára azonban a mainstream online kommunikáció részévé váltak. Nem lehet úgy kiküldeni egy e-mailt vagy fe…
Bővebben

Hogyan érj el weboldalladdal jobb helyezést a Google keresőben?

2019. 04. 02.
Egy vállalkozás sikere nagy mértékben múlik azon, hogy mennyire hatékonyan tudnak új ügyfelet szerezni. Ennek az ügyfélszerzésnek a legolcsóbb és egyben az egyik leghatékonyabb formája…
Bővebben
További hírek