Hajlamtól a realitásig, avagy hogyan induljunk el internetes megjelenésünk kialakításában
Egy cég sikerességét nagy mértékben meghatározza marketingkommunikációja, vagyis annak meghatározása és tervezése, hogy célcsoportunkat milyen módon szeretnénk megszólítani. Fontos lépés azt is eldönteni, hogy mely csatornákon keresztül szeretnénk ezt a folyamatot végrehajtani. A digitalizáció robbanásszerű fejlődésének hála már nem csak a klasszikus (hagyományos) médiaeszközökön keresztül érdemes cégünknek megjelennie a fogyasztó előtt, hanem célszerű egy korszerű digitális megjelenés kialakítása is.

Felmérés és megértés: célravezető információk megszerzése
Internetes megjelenés tervezésében első lépés célcsoportunk újbóli felvázolása. A csatorna megválasztása előtt ennek a lépésnek a felvezetése feltehetően már megtörtént, de érdemes itt részletesebben összeszedni a fontos információkat: Hogyan is fogja megszólítani a vevőt honlapunk? Mik azok a design-beli megoldások, melyek megfoghatják figyelmét és végcélként konverzióhoz vezethetnek? Társadalmunk különböző rétegei eltérő szempontokat vesznek figyelembe internetezés közben, érdemes tehát saját célközönségünket nem csak bullet pointok alapján nagyvonalakban felrajzolni, hanem médiumunkhoz specifikusan illeszkedő viselkedésüket részletesen le is kell írni.
Feladatunk elvégzéséhez érdemes perszónákat kialakítani piackutatásból befolyó információkból. Meghatározott tulajdonságokkal felruházott fiktív fogyasztókat vázolunk itt fel, amelyek megalkotásával az előbbi bekezdésben felsorolt kérdésekre szeretnénk célravezető válaszokat adni. Képet kaphatunk arról, hogy bizonyos felhasználók milyen módon lépnének kapcsolatba weboldalunkkal, mire figyelnének használatakor.
Érdemes mindemellett megfigyelni a piacon elhelyezkedő versenytársaink viselkedését is. Analizálni, hogy ők hogyan szólítják meg a fogyasztókat. Mik azok a tényezők, melyeknek kötelező helyük van egy hozzánk hasonló cég weboldalán.
Koncepció: relevancia és kreativitás
Amint rendelkezünk a megfelelő információköteggel, elindulhat a folyamat egyik legizgalmasabb része: a koncepció kialakítása. Természetesen vannak általánosan elfogadott és elterjedt megoldások, melyekkel mindenképp rendelkeznie kell weboldalunknak. Gondolhatunk itt például egy webshop esetében a kosár elhelyezésére, vagy hogy a kapcsolati információk mikor és hol jelenjenek meg. Amint viszont a kötelezőket letudtuk, indulhat be igazán a kreativitás. Beúszó elemek, beépített videók, a határt csak a csillagos ég, meg persze a technológia szabja meg. Sok cég esetében olyan megoldásokat is megismerhetünk, melyek az embernek eszébe sem jutnának, érdemes tehát körülnézni ihlet gyanánt.
A felvázolt célközönségünkhöz illeszkednünk kell. Tervezzünk olyan webes megjelenést, amely releváns és hatékonyan közli az átadásra szánt információt. Alkalmazkodjunk netes trendekhez, vagy ha elég bátrak vagyunk álljunk elő új ötletekkel. Nem szabad persze elfelejteni, hogy nagyobb embercsoportot szeretnénk megszólítani. Érdemes tehát több tényezőt is figyelembe venni és megosztani ötleteinket másokkal.
Fontos továbbá a felhasználói élmény, weboldalunk legyen könnyen navigálható, logikusan felépített és mobilbarát. Tartsunk meg egyfajta vizuális hierarchiát és helyezzük el szövegünket úgy, hogy az jól látható és értelmezhető legyen. Vessük ezután össze kész terveinket, akár A/B teszteléssel, és határozzuk meg, melyik végzi el feladatát a leghatékonyabban.
További lépések és utólagos ellenőrzés
Ha sikeresen kiválasztottuk koncepciónkat jöhet a megvalósítás. Fejben kell tartani, hogy minden résztvevője a weboldal kialakításának egy hullámhosszon legyen. A folyamatos egyeztetés és kölcsönös ellenőrzés elengedhetetlen annak érdekében, hogy megjelenésünk egységes maradjon. A készülő honlapot teszteljük folyamatosan, működnek-e a beépített linkek, elindul-e a videó, hogyan néz ki mindez mobilon.
Eredményeinket mérjük analitikai eszközökkel. Figyeljük meg a felhasználói viselkedést, hogy mely tartalmakra kattintanak többen és melyeket kerülik inkább el az emberek. Kövessük végig látógatói útvonalukat, hogy megtudjuk, hol töltik a legtöbb időt és hol hagyják el a weboldalt. Érdemes továbbá konverziókat is mérni, például vásárlások, feliratkozások számát, hogy meghatározhassuk, mennyire teljesít weboldalunk a célnak megfelelően.
Egy honlap összerakása hosszú és részletekbe menő folyamat, amely során tényezők hadát kell figyelembe vennünk. Honlapunk ezek után nem maradhat ugyanaz, mind a trendek, mind pedig az igények változhatnak. Ne féljünk tehát frissíteni új tartalmakkal, vagy esetleg változtatni kialakítását. A folyamatos optimalizálás biztosítja, hogy honlapunk ne csak elkészüljön, hanem hosszú távon is szolgálgassa céljainkat.
Amennyiben rendelkezel már honlappal, nevezz is képviseld magad az idei ’Az Év Honlapja’ pályázatunkban, hogy mi is díjazhassunk téged!
Az idei kategóriákat, illetve leírásaikat megtalálod itt: https://www.azevhonlapja.hu/nevezes/nevezesi-kategoriak
A nevezés szeptember 1-jétől indul az https://www.azevhonlapja.hu oldalon, ahol részletes információk, korábbi nyertesek és pályázati útmutató is elérhetőek.
Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy vállalkozásod vagy projekted bekerüljön a hazai digitális élvonalba!
Az Év Honlapja Team