Hullámokkal szemben: miért szegik meg néhányan a konvencionális webdesign szabályait?
Előzőleg már részleteztünk pár főbb webdesign trendet, amelyek meghatározzák az weblapon keresztül történő marketingkommunikációt napjainkban. Biztonság és biztosság kedvéért sokan a mai letisztult arculati kialakításokat választják, majdnem minden esetben pozitív eredményeket felmutatva. Mint mindig, akadnak itt is ellenállók. Olyan erők és szereplők, kik mit sem foglalkozva a szokvánnyal alakítják ki megjelenésüket, asszertív energiával szűrve így a potenciális fogyasztók hadát.

Napjaink webes trendjei
Egy előző cikkben már részleteztük az arculati megoldásokat, melyek a modern honlapi kialakításokra a leginkább jellemzőek. Röviden összefoglalva minden a letisztultságról és/vagy az átláthatóságról szól. Az internetet használók generációs betegségének is betudható digitális fáradságot szeretnék enyhíteni így. Nem feltétlenül egyedülállóak céloznak lenni kialakításukkal, hanem egyértelműen megkönnyíteni szeretnék a felhasználói élményt. Segítenek és vezetnek, esetenként a szöveges tartalomban megfogalmazva történetüket és üzenetüket.
Természetesen, ha segítőkész is mindez, érezheti az átlagfelhasználó, hogy valami elveszett. Nem szabad arra gondolni, hogy személytelenek lennének a mai honlapok, de egyértelműen kevesebb karaktert adnak át, mint régen. Emlékezzünk csak vissza és hasonlítsuk össze gyerekkorunk böngészési élményét a maival. Merész kialakítások, élénk színek hada, arcunkba ugró üzenetek. Érthető, hogy miért lépnek most a vállalatok másként, az ergonomikus, felhasználóbarát kialakítást részesítve előnyben.
Léteznek azonban a mai könnyed, letisztult és átlátható kialakításoknak ellent mondó megoldások is, melyek az ergonómiával ellentétben bátrabb módszereket alkalmaznak.
Brutalizmus
A 20. század meghatározó építészeti mozgalma nyomán az interneten is megjelentek a stílusnak figyelemfelkeltő vonalai. Az eredeti művészeti megközelítés nagy változásokat hozott el a popkultúrába, erős, nyers és szinte csiszolatlan formáival. Szándékosan volt minimalista, gyakran határozottan szembe menve az addigi megszokottakkal. Minderre a francia ’béton brut’ kifejezésből eredeztethető neve is utal, amely nyers betonként fordítható.
Az interneten is hasonló képet fest mindez, a jelenlegi webdesign repetitív és matematikai kalkuláltságának ellent mondva erőteljes megjelenéssel, karakán betűtípusokkal és képek szokatlan elhelyezésével ad karaktert magának. Élénk színt hozva a modern hétköznapjainkba.
Travis Scott weboldala jó példa a modern brutalista webdesign-ra
Antidesign
A kevésbé behatárolható kistestvér az antidesign, amely a jelenlegi normákkal a leginkább szemben álló mozgalom. A lényege, hogy lázad a megszokott esztétikai szabályokkal ellen. Kitakaró, egymásba hajló szövegrészletek, nem összeillő színkombinációk jellemzik. Mindezzel a fogyasztói kultúrának egyfajta kritikáját fogalmazza meg, erős érzéseket keltve provokációjával.
Bloomberg-nek ez a 2016-os megjelenése az antidesign trendet követi
Összesítve
Mind a brutalizmus, mind pedig az antidesign olyan irányzatok, amelyek a modern tökéletesség helyett az őszinteséget és az emberi hibákat ünneplik. Céljuk, hogy kilépve a sablonos vizuális komfortzónából egy új hitelesebb vizuális nyelvet teremtsenek. Megjelenésükkel újraértelmezik a szépséget, az önkifejezést és a funkcionalitást is a webdesign-ban.
Amennyiben rendelkezel már honlappal, nevezz is képviseld magad az idei ’Az Év Honlapja’ pályázatunkban, hogy mi is díjazhassunk téged!
A nevezések október 30-ig beadhatóak az https://www.azevhonlapja.hu oldalon, ahol részletes információk, korábbi nyertesek és pályázati útmutató is elérhetőek.
Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy vállalkozásod vagy projekted bekerüljön a hazai digitális élvonalba!
Az Év Honlapja Team