Etikus marketing és a digitális felelősségvállalás kérdésköre

Tisztesség és transzparencia a modern online térben
2025-11-25

Lassan életünk minden pontjába beivódik a technológia, így a digitális tér ugyanolyan dimenziója lett az emberi interakciónak, mint a való élet. A két világ összeszövődése miatt az elektronikus környezetben is érvényesülnek a társadalmi elvárások, melyek betartása gondos odafigyelést igényel.

Az etikai szabályok digitalizációja

A szociális szabályok, olyan társadalmi normák, melyek meghatározzák viselkedésünket a mindennapi életben. Ezek betartása elősegíti az együttélés kiszámíthatóvá és gördülékennyé tételét. Alapja az etikus és empatikus viselkedés, amivel fenntarthatjuk a békét embertársainkkal. 

 

A kapcsolatok fenntartásában az internet hasonló szerepet játszik már, mint a való világ. Így az etikus viselkedés ebben a környezetben is elengedhetetlen. Szabályainak betartása a benne rejlő szereplők mindegyikétől, tehát az embertől és a vállalattól is elvárható. Ezen okból a marketing hatalma is realizálódhat a célravezető együttélés megalapozásában.

 

Az adatvédelem kérdése

Tőkéspiachoz illeszkedő társadalmi berendezkedésünk számos emberi érték elvesztését eredményezheti, benne így kötelességünk társadalmi értékeink megőrzése. Több vállalat számadatként kezeli az átlagembert, személyiségéből pénzt csiholva, ezért idővel az engedélynélküli információgyűjtés a digitális terep kiemelt problémájává vált. Léte pedig jogi kérdéseket vet fel. Az adat viszont elengedhetetlen része a modern marketingnek, így az eljárás nem kizárandó, inkább átdolgozandó kell, hogy legyen. 

 

Léteznek módjai, melyek mind a vállalati, mind pedig a fogyasztói érdekek megtartását segíthetik elő. Ilyen az egyértelmű, érthető adatkezelési nyilatkozatok implementálása. Fontos tudatni ugyanis a weboldalunk látogatójával, hogy mi alapján figyeli meg a rendszer. Ha pedig ő nem járul ehhez hozzá, abban az esetben is jogosult kell, hogy maradjon a honlap használatához. Emellett érdemes rendszeres adat- és jogosultsági auditokat tartani, melyek során a vállalat felülvizsgálhatja információgyűjtési és használati folyamatait és azokat így európai jogszabályokhoz igazíthatja. 

 

Manipulatív technikák és a clickbait jelenléte

Marketingmegjelenések több az átlagember szeme elől rejtett trükköket tartalmaznak. Ezen módszerek csökkentik a felhasználó autonómiáját, olyan döntések felé kormányozva őt, melyeket magától nem hozna meg. Ilyen eljárás lehet a szolgáltatásokról történő leiratkozás megnehezítése, erre vezető út elrejtése a szemek elől. Ide sorolandó még a FOMO keltés, vagyis a módszer, mely során a vásárlást pszichológiai nyomás útján késztetjük.

 

A clickbait a félrevezető reklám iskolapéldája, melynek lényege a fogyasztó túlzó állításokkal történő bevonzása. A valóság realizálását követően így használata egyfajta tudatalatti szakadékot hozhat létre a kommunikáció és a tényleges termék között. A bizalom megtartása érdekében fontos az őszinte és hiteles fogalmazás, mellyel a márka hitelességét tarthatjuk meg.

 

A téma egy következő cikkben fog folytatódni, melyben ki fogjuk fejteni a probléma megoldásának módját. 

 

Amennyiben rendelkezel már honlappal, nevezz is képviseld magad az idei ’Az Év Honlapja’ pályázatunkban, hogy mi is díjazhassunk téged!

A nevezések december 15-ig beadhatóak az https://www.azevhonlapja.hu oldalon, ahol részletes információk, korábbi nyertesek és pályázati útmutató is elérhetőek.

Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy vállalkozásod vagy projekted bekerüljön a hazai digitális élvonalba!

Az Év Honlapja Team

www.azevhonlapja.hu

Vissza

Etikus marketing és a digitális felelősségvállalás kérdésköre

2025. 11. 25.
Lassan életünk minden pontjába beivódik a technológia, így a digitális tér ugyanolyan dimenziója lett az emberi interakciónak, mint a való élet. A két világ összeszövődése miatt az elek…
Bővebben

Interjú az Utánvét Ellenőr csapatával

2025. 11. 25.
Az Utánvét Ellenőr az elmúlt években csendben, a háttérben dolgozva vált a hazai e-kereskedelmi szektor egyik legfontosabb biztonsági pillérévé. A webshopok számára nap mint nap kézzelf…
Bővebben

Interjú a Hunbasket vezetőivel

2025. 11. 24.
A Hunbasket fiatalos, megújult arculattal és modern funkciókkal hozza közelebb a kosárlabda szeretetét a szurkolókhoz. A felületen videók, fotók és részletes adatok segítségével minden…
Bővebben
További hírek