Interjú Simon Nimróddal, az Eötvös DÖ honlapjának megalkotójával
Az Eötvös DÖ webalkalmazása egy univerzálisan elérhető közösségi platformként működik, melyen a gimnázium diákjai szabadon oszthatnak meg iskolájukkal kapcsolatos tartalmakat. Interjúnkban szó esik oldaluk felhasználóbarát kialakításáról, sokszínű dizájnfilozófiájukról és a diákélet általános megkönnyítését célzó tevékenységükről is.
1. Mi inspirált Titeket arra, hogy részt vegyetek ’Az Év Honlapja’ versenyen?
A webalkalmazás azzal az eszmével született meg, hogy segítse és támogassa az iskolánk közösségi életét, naprakész ismeretet adjon a diákok és tanárok mindennapi iskolai életéhez legyen szó kötelezettségekről, vagy szabadidős programokról.
Korábban nem ismertem a pályázatot, a honlapom leglelkesebb tesztelője mutatta meg, és buzdított arra, hogy mindenképpen nevezzek. Ezt a kezdeményezést Diákönkormányzat is csak támogatni tudta. Bár 8 éve tanulom, és most már tanítom is a programozást, kezdetben egyáltalán nem értettem a webfejlesztéshez. Ezen a téren sokat tanultam más diákprojektekből, könyvekből, az AI-tól és barátaimtól is. Úgy gondolom, hogy a projekt példaként és inspirációként szolgálhat minden fiatalnak, aki e területen szeretne fejlődni.
2. Miért érzitek úgy, hogy a Ti megoldásotok különleges vagy kiemelkedő a digitális térben?
Az platform naponta - időszaktól függően - 100-200, különleges eseményekkor akár 1000 felhasználóval is büszkélkedhet, akik olyan funkciókkal találkozhatnak, mint az órarend, a hírek, a helyettesítések, a menza, az események, az iskola pozíciója a Millió Lépés rangsorban, az Eötvös Média által fenntartott képgaléria, az Eötvös StudenTalk által fenntartott podcast oldal, a klubok listája, a DÖ felé küldhető visszajelzések, a DÖ parlamentek digitális jelenléti-ív rendszere, az esemény feltöltés, sportbajnokságok eredmény- és ütemterv jelzője, a push értesítéseket küldő modul, az eötvös-napi előadásokra és nyílt napokra kialakított jelentkezési felület, illetve más apróságok.
A platform fejlesztése egy szabadidős tevékenységnek indult, és a mai napig is maradt. Az egészet egyedül fejlesztettem, iskola mellett, természetesen önként, saját elhatározásból. Szerintem egy ilyen összetettségű projekt megállja a helyét a való világban. Ezt a tapasztalatok és a felhasználók részéről érkező folyamatos visszajelzések is alátámasztják.
3. Milyen funkciót vagy jellemzőt tartotok a legfontosabbnak a projektetekben, amely a célcsoport számára a legtöbb értéket nyújtja?
Az oldalon megjelenő tartalmak körülbelül fele redundáns, tehát azokat bár máshogy is meg lehet találni, a platform összegyűjti azokat és biztosítja az átlátható , könnyed használatot.
A kezdetektől fogva a legnépszerűbb funkciók a helyettesítések és a menza menüje. Az oldalon egyszer megkíséreltem leváltani helyettesítések listáját egy személyre szabott, helyettesítésekre frissülő órarenddel, viszont ez az ötlet még azelőtt le lett szavazva, mielőtt kikerülhetett volna a tesztelőkhöz. Egyébként jelenleg a kettő, akár egyenként kikapcsolható felület egymás mellet megfér. Érdekes, hogy sokan nem csak a saját óráik helyettesítésére kíváncsiak.
Leggyakrabban, amikor beszámolókat hallok az oldal használatáról a mindent eldöntő érv az oldal mellett, hogy szép. Felhasználó-központú, mobilra optimalizált. Az oldal tehát minden állandó és aktuális információt összegyűjt az iskola életéből, és ezt biztosítja a felhasználónak egy modern, személyre szabható köntösben. Ezért ilyen népszerű.
4. Mik azok a tényezők, amik biztosítják, hogy a felhasználói élmény ne csak jó, de emlékezetes is legyen?
Az egész felület adaptív és mikroanimációkban gazdag. Mégis, talán a legemlékezetesebb élménye a felhasználóknak, hogy maguk választhatják ki az oldal színvilágát. Alapértelmezettként mindenkinek a kék és az arany van beállítva, ami már az oldal első látogatásakor is testreszabható.
A bejelentkezett felhasználók az előre megadott színpárok mellett lehetőségük van készíteni saját színpalettát is. Az ehhez szükséges inspirációt a Google Design videóit nézve kaptam. A színekhez az emberek személyesen is kötődnek. Egyesek odavannak a rózsaszínért, másokat frusztrálja például a lila. Hogyan erőltethetnék rá több, mint ezer emberre egy sémát, amit én “hasraütésre” választottam, csak mert nekem tetszik? A személyre szabhatóság segíti a kötődést is.
A Google trendjei mellett természetesen az Apple-ét és más cégekét is követem, ugyanis érdekel a dizájn mögötti koncepció és filozófia. Mellesleg sosem tudni, hogy hol kapja el az embert az ihlet.
5. Milyen rövid- és hosszútávú terveitek vannak? Hogyan képzelitek el a honlapotok fejlődését a jövőben?
Ahogy már említettem, nem főállású fejlesztő vagyok, csak egy diák. Amikor úgy gondolom, hogy egy funkció csak több problémát okoz (fejlesztés szempontjából), mint hasznot, elvetem.
Most 11.-es vagyok, körülbelül másfél év múlva ballagok. Eddig többnyire az átlag felhasználóknak fejlesztettem új funkciókat, viszont a jövőben még nagyobb hangsúlyt fog kapni az oldal admin felülete és az egész oldal dokumentációja. Ez ballagásom után segítséget nyújthat a következő generációknak, akik élnének a nyílt forráskódú projektek nyújtotta előnyökkel.
Egy ilyen oldal csak akkor lehet igazán fenntartható, ha nem egy ember csinálja. Számomra is hatalmas segítség volt, amikor elindítottam az oldal “kreátor” felületét, ahol bármelyik diák fel tud tölteni új képeket, híreket és eseményeket. Ezeket természetesen jóvá kell hagynom publikáció előtt.
Büszke vagyok arra, hogy az előbb felsorolt tartlalmak közül én már alig töltök fel újat, és az oldal tartalmi részét már az Eötvös diákok tartják életben.
Válaszokat adta: Simon Nimród, az Eötvös Diákönkormányzat tagja