A sikeres honlap titka – egy Év honlapja díjas tervező tippjei

2016-05-25

Mára már nem kérdés, hogy egy vállalkozásnak szüksége van weboldalra. Azonban kevés, ha létezik. Ahhoz, hogy eredményeket is hozzon – vagy éppenséggel ne riassza el a potenciális vásárlókat – jónak is kell lennie. És, hogy mitől is jó egy honlap? Nagy Barna, a Kreatív Vonalak Kft. ügyvezető igazgatója, sokszoros év honlapja díjas tervező foglalta össze a legfontosabb, 2016-os irányokat a Piac & Profit KKV-Akadémiáján.

A honlap a márkánk szentélye. Az emberek még mindig honlapokat látogatnak, ha egy cégről meg akarnak tudni valamit. Itt látszik, hogy mit gondolunk a saját cégünkről, mennyire vesszük komolyan magunkat, ezért nagyon fontos, hogy körültekintően alakítsuk ki azt.

A sikeres honlap esetében a legfontosabb a harmónia megléte – mondja a szakértő. Ez egyszerűen hangzik, de korántsem az. A honlaptervezés összetett feladat, aminek a cégek sokszor csak egy oldalára koncentrálnak. A marketinges csak a saját területére figyel, a fejlesztő is, de még a programozó vagy a fotós is. Pedig a repülő esetében is egyformán fontos a tető, a szárny és a motor. A honlap fejlesztők nagy része is leginkább egy területhez ért, arra koncentrál – a cég vezetőjének kell arra figyelnie, hogy minden szempont egyformán érvényesüljön. Hiába csodálatosak a képek az oldalon, ha használhatatlan a menü, és a legjobb motor is kevés, ha taszító a dizájn a célcsoportunk számára. Amikor arra kerül a sor, hogy kiválasszuk, ki készítse el a cégünk honlapját, érdemes megnézni, hogy a cég, amelyet kiválasztunk, kizárólag grafikusokból vagy éppen csak marketingesekből áll-e. Ez adhat támpontot, hogy esetükben mi lesz a fókuszban, hol lehet szükség plusz tanácsadó bevonására – tanácsolja a szakértő.

Komplex szemlélet

A sikeres honlap kialakítása jóval a programozás előtt kezdődik. A stratégiának jó esetben a honlap nevével kell indulnia, így tudunk teljes egészében hatni arra, hogy milyen benyomást teszünk majd a látogatóra. A cél természetesen az, hogy a weboldal végül pénzt hozzon a vállalkozásnak, de ha csak erre koncentrálunk, nem fog működni. Valami igazán jót kell csinálni, ennek az eredménye lesz a bevétel. Egy rossz céget a legjobb honlap sem fog hosszú távon sikeressé tenni.

Görgetni szabad!

A használhatóság kritériumai folyamatosan változnak, a felhasználói szokásokkal együtt. A mobileszközök térhódításával megváltozott például a kívánatos formátum: a vízszintes elrendezés helyett az  álló formátum kezd az általánossá válni. A szakember szerint a legfrissebb trendek azt mutatják, a görgetés sem ördögtől való, különösen, hogy mobileszközökön sokkal kényelmesebb a felhasználók számára, mint a kattintás. A felhasználó hajlandó görgetni, ha van értelme – vagyis ha olyasmit adunk, amit el akar olvasni.

Figyeljünk a nőkre és az Y-okra!

Amerikai adatok szerint a vásárlási döntések 83%-át a nők hozzák meg – fele részben még az elektronikai eszközök beszerzésében is. Egyre több a női cégvezető is és tény, hogy máshogy látják a világot. Hiba lenne figyelmen kívül hagyni ezt! Hogy csak egy egyszerű példát mondjunk, a nők nem szeretik az egyszerű színeket, nem csak halnak látják a lazacot és zöldségnek a padlizsánt. Ilyesmit akarnak látni a honlapokon is – mondja a szakértő.

Figyeljünk az Y generáció képviselőire is! Teljesen máshogy látják a világot és mást várnak el a honlapoktól. Nem csak sokan vannak, de ők befolyásolják a világ ízlését! Vagyis nem az a legfontosabb, hogy nekünk magunknak tetsszen a honlap kialakítása és megjelenése, hanem, hogy a fontos célcsoportok igényeinek, ízlésének megfeleljen.

A személyre szabott a nyerő

Az ergonómiáról sokan beszélnek, de kevesen csinálják jól. Pedig nagyon fontos, hogyan vezetjük a szemet, hogyan adjuk át az információt, amit szeretnénk. A sablonos megoldások hatalmas károkat tudnak okozni. A cél nem az, hogy jól nézzen ki a honlap – ez egy végeredmény lehet. Hiába másoljuk le egy versenytárs oldalát, sablonját, az nálunk egyáltalán nem biztos, hogy sikerül. A jó honlap az adott cég céljaihoz, folyamataihoz illeszkedik.

Egy tervezettnek látszó (tehát jól kinéző) honlapról egy valóban neki tervezettre való váltásával 700%-os forgalomnövekedést értek el egyetlen hónap alatt – hoz példát a szakértő, megéri hát befektetni a ránk szabott oldalba.

Fontos az is, hogy az ergonómiát megöli a toldozás-foldozás. Ha valamit megterveztettünk, akkor ne hajladozzunk minden kis marketing szellőnek! Hiába menő most az infótermék, ha csak „odatűzzük” valahova, csak a korábban megtervezett ergonómiát teszi tönkre.

Hogy mi a jó nekünk, azt hosszadalmas és kemény munka kialakítani. A tervezők, szakértők helyettesítésére rengeteg látványos, de haszontalan megoldás létezik. Számos teszt – az egérmozgás követése, az AB teszt – a szakember szerint gyakorlatilag haszontalan, utóbbi például a két rossz megoldás közül is megmutatja, mit választ a közönség.

A honlapot – a jövőben egyre inkább – személyre szabhatjuk az egyes látogatóknak is. Minden látogatónk elé testre szabott, az érdeklődésének megfelelő dolgokat rakhatunk, máshogy jelenhet meg egy nőnek mint egy férfinak és a többi. Az anonim információgyűjtés alapja a big data lehet – adatot gyűjteni arról, hogy hogyan viselkednek az emberek, amit aztán tudatosan elemzünk és felhasználunk. Európában az adatvédelmi szabályok korlátozzák az ehhez szükséges adatgyűjtést, Amerikában sokkal nagyobb szabadsággal működik. A technológia azonban adott, a szakember szerint az európai szigorú szabály marketing szempontból egy egyértelműen hátrányt jelent majd a hazai cégeknek is.

Legyen szórakoztató!

A honlap a ma magazinja. Kicsit szórakoztató legyen, élvezhető legyen, magazinszerű és letisztult. Senki nem szereti a kliséket, ha a stock fotókról már százszor látott képek köszönnek vissza. Annál inkább szeretjük a magazin szerű nagy képeket, nagybetűs feliratokat, amelyek könnyen megmutatják, hogy hol vagyok és mit tehetek azon az oldalon.

A tartalommarketing már nem kérdés, hogy mennyire fontos, Nagy szerint ide tartozik a termék kreatív bemutatása is a honlapunkon. (például az ASOS minden egyes ruháját kifutón is bemutatja  videóval, így mozgás közben is megnézheti a vásárló.)

Legyen határozott stratégiánk!

Rengeteget kell befogadnunk, de nem kell mindent megfogadnunk, az ugyanis csak káoszhoz vezet. Hallgassunk meg mindent és a stratégiánkhoz keressük az új információkat, így épül majd koherens brand.

A hazai kkv szektorban egyelőre sajnos nem általános a jól megtervezett és kivitelezett honlap, ezért – főleg bizonyos iparágakban, ahol még senki nem jó – egyelőre a a félszemű a király. De előbb-utóbb minden iparág fejlődni fog ebben is, van, ahol már a magazinszerű megjelenés az alap, mindenki ilyen és még ennél is jobbnak kell lenni. A legjobb hát időben nekiállni.

/piacesprofit.hu/

Vissza

Hogyan lett egy ötletből „Az Év Honlapja”? – A FutureManagement útja

2025. 06. 02.
Egy weboldal, amiben nemcsak funkciók és pixelek, hanem munka, csapat és hit is van. "Az Év Honlapja 2024" elismerés számunkra nem csak egy díj, hanem visszaigazolása ann…
Bővebben

Digitalizáció: A jövő, ami már itt van

2025. 05. 28.
A digitalizáció mélyreható átalakulást hozott az ingatlanközvetítői piacon, amelyre a sikeres vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk. A Duna House esetében ez a válasz az i…
Bővebben

„Reményt is adunk, nem csak tudást” – Az SNI SULI forradalmasítja az érzékenyítést az online térben

2025. 05. 23.
Az alábbi interjúban az SNI SULI csapatával beszélgettünk, akik Magyarország első olyan online streaming platformját hozták létre, amely kifejezetten az ADHD-s, autista, diszlexiás és m…
Bővebben
További hírek